مثبت اندیشی چیست؟ 10 مزیت مثبت اندیشی و نکاتی در مورد آن


وقتی احساس ناراحتی می کنید، آخرین چیزی که می خواهید بشنوید یک استعاره نیمه پر است. قرار است چه کاری برای شما انجام دهد؟ به نظر می رسد که تفکر مثبت در آن لحظه هیچ فایده ای ندارد. شما ناامید هستید زیرا یک لیوان پر می خواهید. و شما آن را ندارید. یا شاید احساس می کنید که لیوان شما اصلا وجود ندارد. شکسته، دزدیده شده، شکسته، متعلق به شخص دیگری است.

عصبانی، ناامید، غمگین، ترسیده. باید مدتی را با این احساسات منفی سپری کنید. نکته کلیدی این است که آنها را بشناسید، سپس ادامه دهید. زندگی پیچیده است و می تواند دشوار باشد. وقتی کسی به شما می گوید “شوق و شوق داشته باشید” یا “مثبت فکر کنید”، ممکن است بسیار احمقانه به نظر برسد. مثبت اندیشی بی امان بدون واقعیت به ندرت کمک می کند. به این دلیل آیا مثبت اندیشی سمی افکار مثبت بد می دهد؟ است.

اگرچه ممکن است هیچ معجزه فوری نداشته باشد، تفکر مثبتی که حقیقت را تصدیق می کند می تواند در دراز مدت برای همه ما مفید باشد. امید و رشد برای سلامتی شما مفید است. برخی افراد خوشبین تر از دیگران هستند، اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید فرصت ها و خطوط نقره ای را بیاموزید در زندگی ببینید.

مثبت اندیشی چیست؟

اولین چیزی که باید در مورد مثبت اندیشی بدانید این است که به معنای نادیده گرفتن حقایق یا منطق یا مجبور کردن خود به داشتن احساسات مثبت نیست. این واقع بینانه نیست. مثبت اندیشی به معنای نزدیک شدن به اخبار منفی یا موقعیت های استرس زا با دید مثبت است. شما می توانید به جای اینکه تحت تاثیر یک بحران یا شکست قرار بگیرید، فراتر از آن نگاه کنید.

ممکن است مجبور شوید جنبه های منفی را بپذیرید و پردازش کنید، اما می دانید که از پس آن بر خواهید آمد. می دانید که خبر بد به این معنا نیست که تمام دنیا بد است یا اینکه دیگر هرگز خوب را تجربه نخواهید کرد. یک مثبت اندیش بهترین نیات دیگران را در نظر می گیرد و به جای اینکه روی افکار منفی تمرکز کند و بدترین ها را فرض کند، اعمال را بهتر تفسیر می کند. یک مثبت اندیش می تواند نتایج خوب را تجسم کنید .

مثبت اندیشی اغلب با گفتگو با خود شروع می شود. افکاری که در سر ما می چرخند هرگز تمام نمی شوند. برخی ممکن است واضح و بی طرف باشند، اما بسیاری دیدگاه مثبت یا منفی دارند. اگر بیشتر خودگویی منفی را تمرین کنید و به همه جنبه های منفی فکر کنید، احتمالاً بدبین تر هستید. اما این بدان معنا نیست که ما نمی توانیم رفتارمان را تغییر دهیم تا ذهنیت مثبت تری داشته باشیم.

کمی تلاش می‌خواهد، اما زمانی که آگاهانه رویکرد مثبت‌تری را تمرین کنید، مغزتان روش‌های جدیدی برای تفکر ایجاد می‌کند. برخی از افراد خوش بین برای مبارزه با احساسات منفی خود سخت کار می کنند، اما الگوهای فکری منفی می توانند چنین باشند به خودت و دلسوزی به خودت تغییر کرد.

10 فایده مثبت اندیشی

چرا داشتن ذهنیت مثبت مهم است؟

قدرت مثبت اندیشی می تواند بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر بگذارد. فواید مثبت اندیشی برای سلامتی شما نیز ممکن است تعجب کنید. این لیست از 10 مزیتی که مثبت اندیشی می تواند برای شما به ارمغان بیاورد را بخوانید و به این فکر کنید که چگونه می تواند بر زندگی شما تأثیر بگذارد:

  1. مهارت های مقابله ای بهتر در لحظات استرس زا و مدیریت استرس.
  2. خطر افسردگی کمتر است.
  3. در برابر سرماخوردگی مقاومت بیشتری دارد.
  4. خطر حملات قلبی و بیماری های قلبی را کاهش دهید .
  5. فشار خون پایین.
  6. بهتر در حل مشکل
  7. توانایی بیشتر برای سازگاری با تغییرات.
  8. تفکر خلاق تر
  9. نگرش ثابت با نوسانات خلقی کمتر.
  10. مهارت های رهبری قوی تر

سایر مزایای اثبات شده مثبت اندیشی عبارتند از:

  • کیفیت زندگی بهتر
  • سطوح انرژی بالاتر
  • سلامت روحی و جسمی بهتر
  • بهبودی سریعتر از آسیب یا بیماری
  • سرماخوردگی کمتر
  • طول عمر بیشتر

5 نکته برای شروع “مثبت اندیشی”

داشتن نگرش مثبت نیاز به تمرین دارد. اگر با مثبت اندیشی دست و پنجه نرم می کنید، بدانید که نمی توانید یک شبه نحوه تمرین خودگویی را به طور کامل تغییر دهید. برای افرادی که افکار بدبینانه تری دارند، تغییر عادات فکری آنها می تواند چالش برانگیز باشد.

مثبت اندیشی را می توان از طریق چندین تکنیک مختلف که اثربخشی آنها ثابت شده است، مانند خودگویی مثبت و تصویرسازی مثبت به دست آورد. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند مغزتان مثبت اندیشی کند.

درک این نکته مهم است که گاهی اوقات شما دوباره به افکار منفی فکر می کنید، اما این اشکالی ندارد. آنچه مهم است این است که سعی کنید از آن آگاه باشید افکار منفی خودکار شما و آنها را مرتب کنید تا مثبت تر باشند، خود را تقویت کنید تا ذهنیت مثبت تری داشته باشید.

آگاهی به شما امکان می دهد افکار منفی خودکار خود را زیر سوال ببرید. بسیاری از مربیان نسخه ای از این سوالات را برای پرسیدن افکار شما توصیه می کنند:

  • آیا حقیقت دارد؟ آیا آسمان فرو می ریزد یا تعبیر دیگری دارد؟
  • آیا مفید است؟ آیا این تعبیر به من کمک می کند که این لحظه را به طور سازنده بگذرانم یا به من انگیزه می دهد تا راه حل های جدیدی پیدا کنم؟
  • آیا او مهربان است؟ آیا این تفکر به من کمک می کند تا احساس قدرت کنم و بتوانم از دیگران برای کمک یا حمایت دعوت کنم؟

در اینجا پنج نکته دیگر وجود دارد که به شما کمک می کند مثبت فکر کنید:

1. به یاد داشته باشید که شکرگزار باشید

شما می توانید برای بسیاری از چیزهای زندگی خود، بزرگ یا کوچک، سپاسگزار باشید، مانند اینکه خانواده خود را در کنار خود داشته باشید یا هنگام رفتن به محل کار، باران را متوقف کنید. هر چیزی را که برای آن سپاسگزار هستید بنویسید و آن را در یکی قرار دهید دفترچه قدردانی نگاه داشتن. زمانی که احساس بدبینی یا ناراحتی می کنید، به این فکر کنید که برای تقویت روحیه خود به خاطر چه چیزی در زندگی خود سپاسگزار هستید.

2. زیاد بخوابید

هر شب انجامش بده به اندازه کافی می خوابید یا حداقل تلاش کنید؟ یک استراحت خوب شما را برای یک روز بهتر آماده می کند. این به ما کمک می کند تا دوباره شارژ کنیم و تکالیف خود را انجام دهیم. توجه به میزان خستگی شما نیز کمکی به نگرش شما نخواهد کرد. صحبت کردن با خودتان مملو از این است که می خواهید روز خود را با افکار خسته کننده به پایان برسانید، بنابراین سعی کنید یک روال شبانه خوب ایجاد کنید که برنامه خواب شما را در اولویت قرار دهد.

3. شرایط را همانطور که هستند بپذیرید

اگر در موقعیت منفی قرار دارید، انکار و تظاهر به اینکه هرگز اتفاق نیفتاده است، فایده ای ندارد. به عنوان مثال، اگر برادرتان ماشین را گرفته است و شما باید پیاده تا قرار ملاقات بروید، وضعیت را دوباره تنظیم کنید: این به شما این فرصت را می دهد که کمی ورزش کنید و هوای تازه کنید. کنترل خود را قرار دهید فهمیدن. آنچه را که نمی توانید تغییر دهید بپذیرید و در عوض تمام تلاش خود را بکنید تا مثبت فکر کنید.

4. حوزه هایی را که باید روی آنها کار کنید مشخص کنید

آیا موقعیت یا محیط خاصی وجود دارد که شما را به شدت بدبین کند؟ اگر بتوانید حوزه‌هایی را شناسایی کنید که شما را از دیدگاه مثبت خود در مورد چیزها دور می‌کند، می‌توانید روی استراتژی‌هایی کار کنید که به شما کمک می‌کنند. ممکن است چیزی شبیه به سر کار رفتن باشد که افکار منفی به شما می دهد.

چالش را امتحان کنید لذت ببرید. دفعه بعد، هنگام رفتن به محل کار، یک لیست پخش سرگرم کننده از موسیقی تهیه کنید. از افراد یا مکان هایی که واقعا انرژی شما را تخلیه می کند دوری کنید و سعی کنید زمان بیشتری را با افراد مثبت سپری کنید.

5. به یاد داشته باشید که بخندید

وقتی تمام تلاش خود را می کنید تا در زندگی روزمره خود باشید شوخ طبعی را پیدا کنید، این به شما کمک می کند جنبه مثبت را پیدا کنید. همچنین شما را قادر می سازد با استرس کنار بیایید و ضربان قلب خود را کاهش دهید. اگر نمی توانید بخندید، پس حداقل لبخند بزنید. خندیدن با خود می تواند به شما کمک کند هر اشتباهی را بپذیرید و به خودتون مسلط باشید. اگر نیاز دارید، یک ویدیوی خنده دار تماشا کنید یا با دوستی که می تواند شما را بخنداند تماس بگیرید.

چگونه تفکر منفی را تشخیص دهیم

تفکر منفی می تواند به طرق مختلف روی ما بخزد. اگر به تمرین خودگویی منفی عادت دارید، ممکن است حتی ندانید چه زمانی این کار را انجام می دهید. خودکار می شود و در واقع سوگیری شناختی در نوع نگاه ما به جهان ایجاد می کند. در اینجا دو مثال از زمانی که تفکر منفی ممکن است اتفاق بیفتد آورده شده است:

فیلتر کردن افکار مثبت

وقتی با یک موقعیت دشوار روبرو می شوید، ممکن است فقط جنبه منفی آن را ببینید. ممکن است به طور خودکار تمام جنبه های مثبت را فیلتر کنید و فقط روی چیزهای بد تمرکز کنید. وقتی جملات تاکیدی مثبت را فراموش می کنیم، فراموش می کنیم که توانایی و غیره را داریم ما تا حدودی بر زندگی خود کنترل داریم. ما همچنین فراموش می کنیم در یک موقعیت به دنبال شوخ طبعی باشیم. افکار مثبت ممکن است به موقعیت مرتبط باشند، اما شما نمی توانید آنها را ببینید زیرا بیش از حد بر افکار منفی متمرکز شده اید.

قطبی کردن افکار و واکنش های ما

تفکر منفی زمانی می تواند اتفاق بیفتد که هر چیزی را که بلافاصله برای شما اتفاق می افتد قطبی کنید. همه چیز فقط می تواند خوب یا بد باشد بدون هیچ چیز بین. وقتی چیزی جدید یا غیرعادی را تجربه می کنیم، آنها مثبت یا منفی تلقی می شوند.

یا همه چیز همانطور که شما می خواهید پیش می رود یا همه چیز یک شکست و اتلاف وقت است. این واقعیت سایه های خاکستری نیست و بیشتر نتایج ترکیبی از بالا و پایین است. هر دو فرصتی برای یادگیری نحوه بهبود دور بعدی هستند.

2 مثال از مثبت اندیشی

مثبت اندیشی به شما کمک می کند تا نگرش خود را نسبت به هر موقعیت یا محیطی که در آن هستید تغییر دهید. این دو مثال از تفکر مثبت را بخوانید و تصور کنید که چگونه تغییر در نگرش و دیدگاه می تواند بر تجربه تأثیر بگذارد:

چیز جدیدی را امتحان کن

همکار شما به تازگی تماس گرفته است، اما کار آنها هنوز تا مهلت مقرر تکمیل نشده است. شما هرگز کار آنها را انجام نداده اید و نگران شکست خوردن و خراب کردن کل پروژه هستید. به جای اینکه روی بدترین چیزها تمرکز کنید، آن را به عنوان یک فرصت می بینید.

تیم شما به شما نیاز دارد و می توانید مهارت های جدیدی را بیاموزید، با افراد جدید کار کنید و کارهایی را که همکارتان انجام می دهد تجربه کنید. شما ممکن است آن را از بین ببرید، یا ممکن است فقط از آن عبور کنید، و هیچ کدام مشکلی ندارند.

از منطقه امن ات فاصله بگیر

شما به مهمانی یک دوست دعوت شده اید. قرار بود برخی از دوستان مشترک شما بروند، اما در آخرین لحظه لغو کردند. شما به مهمانی می آیید و فقط میزبان را می شناسید و این باعث می شود که شما احساس بی دست و پا و بی حوصلگی کنید. به جای اینکه احساس کنید از نظر اجتماعی بازنده هستید یا با دوستان خود که لغو کرده اند عصبانی باشید، اعتراف می کنید که افراد زیادی را در اینجا نمی شناسید و از دیدن دوست خود در روز تولد آنها قدردانی می کنید. شما روی لحظه خاص دوست خود تمرکز کنید و تمام تلاش خود را می کنید تا با افراد جدید آشنا شوید.

چند نکته در مورد مثبت اندیشی

چگونه می توانیم مثبت فکر کنیم وقتی همه چیز اشتباه می شود؟ تلاش برای مثبت اندیشی در حین سوگواری یا تجربه سایر ناراحتی های جدی ممکن است غیرممکن به نظر برسد. در این موارد، برداشتن فشار برای یافتن پوشش نقره ای مهم است. در عوض، فکر خود را به چیزهای خوب در زندگی منحرف کنید.

مثبت اندیشی به معنای دفن هرگونه فکر یا احساس منفی یا دوری از احساسات دشوار نیست. پست ترین نقاط زندگی ما اغلب مواردی هستند که ما را به حرکت و ایجاد تغییرات مثبت ترغیب می کنند. همانطور که این دوران را پشت سر می گذارید، سعی کنید به خود به گونه ای نگاه کنید که گویی دوست خوبی هستید که به راحتی و نصیحت مناسب نیاز دارد. به او چه می گویید؟ احتمالاً احساسات او را تصدیق خواهید کرد و به او یادآوری خواهید کرد که حق دارد از موقعیت خود احساس غمگینی یا عصبانیت کند و سپس با یادآوری ملایمت از او حمایت کنید که اوضاع بهتر خواهد شد.