بازاریابی موبایلی چیست؟ نکات و انواع بازاریابی موبایلی 1401


بازاریابی موبایلی چیست؟ بازاریابی موبایلی هر فعالیت تبلیغاتی است که محصولات و خدمات را از طریق دستگاه های تلفن همراه مانند تبلت و گوشی های هوشمند تبلیغ می کند. از ویژگی های فناوری مدرن تلفن همراه، از جمله خدمات مکان یابی، برای تنظیم کمپین های بازاریابی بر اساس مکان استفاده می کند. بازاریابی موبایلی روشی است که در آن می توان از فناوری برای ایجاد تبلیغات شخصی از کالاها یا خدمات برای کاربری که دائماً به شبکه متصل است استفاده کرد.

بازاریابی موبایلی چگونه کار می کند؟

بازاریابی تلفن همراه ممکن است شامل شود تبلیغات پیام های متنی SMS، پیام های چندرسانه ای MMS، برنامه های بارگیری شده با استفاده از اعلان های فشار، بازاریابی درون برنامه ای یا درون بازی، وب سایت های تلفن همراه یا دستگاه های تلفن همراه برای اسکن کدهای QR فرستاده شده اند.

سیستم های مجاورت و خدمات مبتنی بر مکان می توانند بر اساس موقعیت مکانی یا نزدیکی به ارائه دهنده خدمات به کاربران هشدار دهند. بازاریابی موبایلی یک ابزار ضروری برای مشاغل بزرگ و کوچک است زیرا دستگاه های تلفن همراه در همه جا وجود دارند. بازیگران کلیدی در این فضا برندها (و شرکت هایی که از طریق تبلیغات نمایندگی می کنند) و ارائه دهندگان خدماتی هستند که تبلیغات موبایلی را فعال می کنند.

تبلیغات موبایلی مخاطبان را نه از نظر جمعیت شناختی، بلکه از نظر رفتار هدف قرار می دهند (اگرچه جمعیت شناسی نقش مهمی ایفا می کند، مانند این واقعیت که کاربران iPad معمولا مسن تر و ثروتمندتر هستند). یکی از قابل توجه ترین رفتارها در محیط بازاریابی تلفن همراه، به عنوان «تنقلات» شناخته می شود، زمانی که کاربران دستگاه های تلفن همراه برای مدت کوتاهی به رسانه یا پیام رسانی روی می آورند. یافتن رضایت فوری برای بازاریابان برابر است با نقاط تماس بیشتر.

در بازاریابی موبایلی، دستگاه (به خصوص اندازه صفحه نمایش) تفاوت ایجاد می کند. واکنش کاربران گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های آی‌پد به بازاریابی موبایلی متفاوت است. به عنوان مثال، کاربران گوشی های هوشمند آنها تمایل دارند محتوای آموزنده را مرتبط ترین پیدا کنند، با این حال کاربران iPad تمایل دارند مجذوب تبلیغات تعاملی با ارائه رسانه های غنی با تصاویر چشم نواز شوند (پیام های محتوا یک نگرانی ثانویه است).

بازاریابی موبایلی در مقابل بازاریابی سنتی

برخلاف تلاش ها بازار یابی به طور سنتی، بازاریابی تلفن همراه از این واقعیت بهره می برد که بسیاری از کاربران دستگاه های تلفن همراه آنها را به هر کجا که می روند حمل می کنند. در نتیجه، سرویس‌های مبتنی بر مکان می‌توانند داده‌های مشتری را جمع‌آوری کنند و سپس کوپن‌ها، معاملات یا تبلیغات را بر اساس نزدیکی به فروشگاه یا مکانی که مصرف‌کننده مرتباً از آن بازدید می‌کند، ارائه دهند.

این کمپین های بازاریابی می توانند برای هر کاربر هدفمندتر و خاص تر باشند و بنابراین باید برای شرکتی که بازاریابی را انجام می دهد موثرتر باشند. یک مثال ممکن است یک کمپین بازاریابی باشد که هر بار که مشتری در نیم مایلی از یک سوپرمارکت خاص فاصله دارد، کوپن های غذا برایشان ارسال می کند.

مزایا و معایب بازاریابی موبایلی چیست؟

مزایای بازاریابی موبایلی چیست؟

در ارتباط با تبلیغات آنلاین، دسترسی به بازاریابی موبایلی بسیار آسان تر است. برای شروع به فناوری سطح بالا یا تجربه فنی قابل توجهی نیاز ندارید. همچنین اندازه گیری موفقیت کمپین های بازاریابی موبایلی آسان تر است.

89% درصدی از بازاریابان که پس از استفاده از داده های مکان برای افزایش اثربخشی کمپین تبلیغاتی خود، افزایش فروش را گزارش کردند. بازاریابی موبایلی نیز بسیار مقرون به صرفه است. گزینه های مختلفی برای هر بودجه وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید و تأثیر آن در مقایسه با هزینه قابل توجه است.

در یک مقایسه رایج، تبلیغات رسانه های اجتماعی بسیار ارزان تر از خرید فضای تبلیغاتی رادیویی یا تلویزیونی است. مشتریان همچنین می توانند بدون توجه به جایی که هستند به بازاریابی تلفن همراه در زمان واقعی دسترسی داشته باشند. بازاریابی رادیویی یا تلویزیونی تنها زمانی کار می کند که مشتری جلوی تلویزیون باشد یا رادیو روشن باشد.

معایب بازاریابی موبایلی چیست؟

در مورد نحوه استفاده از داده های جمع آوری شده توسط دستگاه های تلفن همراه و اینکه آیا شرکت ها حق دارند چنین داده هایی را بدون رضایت صریح آنها جمع آوری کنند، مسائل مربوط به حریم خصوصی وجود دارد. چنین داده هایی را می توان برای سرقت هویت یا اگر به دلیل سرقت داده ها یا امنیت ضعیف اطلاعات به دست افراد نادرست رسید، هرزنامه را ارسال کنید. همچنین، ردیابی مکان ها و حرکات یک فرد ممکن است از نظر برخی به عنوان عبور از خط تلقی شود.

یکی از اشکالات خاص بازاریابی موبایلی این است که پتانسیل افزایش هزینه برای کاربر را دارد. به عنوان مثال، اگر کمپین کاربر را به سمت ویدیویی هدایت کند که به حجم قابل توجهی از داده نیاز دارد و کاربر برنامه داده نامحدودی نداشته باشد، ممکن است هزینه های داده ماهانه او را کاهش دهد یا در صورت تخصیص بیشتر، هزینه هایی را متحمل شود. .

بازاریابی موبایلی نیز باید از ابتدا کامل باشد. از آنجایی که کاربران دامنه توجه کمتری دارند و شرکت‌های مختلف برای جلب توجه آن‌ها با هم رقابت می‌کنند، یک طرح بازاریابی تلفن همراه ضعیف توجه کاربر را جلب نمی‌کند و احتمالا برای همیشه علاقه خود را از دست خواهند داد. به همین دلیل، طرح بازاریابی موبایلی فضای بی عیب و نقص بودن را ندارد.

مثبت

  • تنظیم و نظارت آسان
  • مقرون به صرفه
  • دسترسی در زمان واقعی به مشتریان بالقوه
منفی

  • نگرانی های مربوط به حریم خصوصی داده ها
  • افزایش احتمالی هزینه داده برای کاربر
  • جای کمی برای خطا

چگونه بازاریابی موبایلی انجام دهیم؟

یک وب سایت تلفن همراه واکنش گرا راه اندازی کنید

این روزها، مردم تقریباً برای همه چیز از تلفن های هوشمند خود استفاده می کنند، بنابراین مهم است که وب سایت شما برای مشاهده در تلفن هوشمند به درستی قالب بندی شده باشد. اگر یک وب سایت موجود دارید، بسیاری از شرکت ها سیستم های خودکاری را ارائه می دهند که وب سایت موجود شما را به یک پلت فرم تلفن همراه برای مشاهده تبدیل می کند. WordPress و GoDaddy دو نمونه عالی از شرکت هایی هستند که این کار را انجام می دهند.

شرکت‌های دیگر نسخه کاملاً جدیدی از وب‌سایت شما را فقط برای مشاهده در دستگاه تلفن همراه ایجاد می‌کنند که معمولاً به عنوان پلتفرم‌های plug-and-play شناخته می‌شود. اگر از نوشتن کد رایانه راحت هستید، جایگزین دیگری اضافه کنید، یک خط کد به وب سایت خود اضافه کنید که می تواند اندازه صفحه نمایش دستگاه مورد استفاده را تعیین کند و سایت را بر اساس آن تنظیم کنید.

کسب و کار خود را در پلتفرم های مبتنی بر مکان شروع کنید

کسب و کار خود را بر روی پلتفرم های مختلف مبتنی بر مکان، مانند Foursquare، Gowalla و فیس بوک Places یک راه عالی برای در دسترس قرار دادن کسب و کار شما برای طیف وسیع تری از مردم و راه اندازی کمپین های تبلیغاتی تلفن همراه است. Foursquare در این زمینه پیشگام بوده است، جایی که شرکت ها می توانند تبلیغات مختلفی مانند ارائه تخفیف برای ملاقات با تعداد معینی بازدید یا “اعلام حضور” در برنامه انجام دهند.

عمیق تر برو

برای به دست آوردن احساس و درک واقعی از بازاریابی تبلیغات موبایلی، باید خود را کاملاً در این تجربه غرق کنید. استفاده از پلتفرم‌های مبتنی بر مکان را شروع کنید، هر کجا که می‌روید ثبت‌نام کنید، از برنامه‌های پرداخت مختلف موجود در رستوران‌ها یا فروشگاه‌های مواد غذایی استفاده کنید، تبلیغات را بررسی کنید، جستجوهای صوتی مختلف را انجام دهید، همه این‌ها برای اینکه مردم احساس کنند چگونه می‌توانند از دستگاه‌های تلفن همراه خود برای مصرف‌کننده استفاده کنند. این معاملات می تواند به شما کمک کند کمپین های تبلیغاتی تلفن همراه خود را کارآمدتر طراحی کنید.

یک کمپین تبلیغاتی موبایلی راه اندازی کنید

هنگامی که وب سایت شما برای مشاهده دستگاه های تلفن همراه راه اندازی شد و متوجه شدید که دنیای بازاریابی تبلیغاتی موبایل چگونه کار می کند، وقت آن است که کسب و کار خود را راه اندازی کنید. کمپین های تبلیغاتی موبایل یک عنصر حیاتی برای کسب و کارها برای جذب ترافیک هستند. اگر در محله خود یک فروشگاه اسکیت بورد دارید و شخصی به دنبال “بهترین فروشگاه های اسکیت بورد در نزدیکی من” است، باید مطمئن شوید که کسب و کار شما ظاهر می شود.

روش های مختلفی برای پرداخت هزینه کمپین های تبلیغاتی موبایلی وجود دارد. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های ثابت برای اجرای یک تبلیغ برای مدت زمان معین یا به طور منظم است هزینه هر کلیک ، هزینه در هزار یا هزینه هر خرید فیس بوک، گوگلاپل، اینستاگرام و سایر پلتفرم‌های اجتماعی همگی توانایی راه‌اندازی کمپین بازاریابی تلفن همراه خود را دارند. البته، باید توجه داشته باشید که مخاطبان هدف شما در کجا حضور دارند و آنها را در همان پلتفرم ها هدف قرار دهید.

از کدهای QR استفاده کنید

کدهای QR که بارکدهای مربعی حاوی اطلاعات هستند را می توان در مکان های مختلف قرار داد و پس از اسکن توسط دوربین گوشی، کاربر را به وب سایتی هدایت کرد که می تواند وب سایت، تبلیغات یا سایر اطلاعات مهم یک کسب و کار را نمایش دهد. دادن. آنها یک راه ساده و آسان برای شناخت کسب و کار شما هستند.

نمونه هایی از بازاریابی موبایلی

سامسونگ

سامسونگ با شرکت فناوری هندی InMobi برای توسعه تبلیغات تعاملی برای Galaxy S6 خود شریک شده است. این تبلیغات یک واحد تبلیغات موبایل شخصی سازی شده ایجاد می کند تا باتری را در زمان واقعی شناسایی کند و محصول و خدمات را با نمایشی در تلفن خود در زمانی که سطح باتری آنها کم است به کاربر نشان می دهد. تبلیغ موبایل “قابلیت شارژ فوق العاده سریع” گوشی جدید را درست زمانی که باتری آن کم بود برجسته می کرد و آنها را تشویق می کرد تا گوشی جدید را ارتقا دهند.

برکه ها

Pond’s شرکت دیگری است که با InMobi همکاری کرده است. Pond’s یک تبلیغ برای یکی از محصولات آکنه خود ایجاد کرد که تعاملی بود به این صورت که وقتی شخصی به تلفن آنها نگاه می کرد، دوربین ویژگی های آنها را ضبط می کرد و نواحی مستعد آکنه را برجسته می کرد. این آگهی نیازی به دانلود نرم افزار یا مراجعه کاربر به سایت دیگری نداشت.

رافل

Ruffles شاهد کاهش فروش در برزیل بود و تصمیم گرفت نوجوانان را با تبلیغات تعاملی هدف قرار دهد. یک بازی واقعیت موبایل به نام AmiGo ایجاد کرد. کاربر آنچه را که بازی به آن‌ها نشان می‌داد می‌دید، در حالی که دوستانش آنچه را که دوربین کاربر به آنها نشان می‌داد دیدند. دوستان تراشه های Ruffle را در اطراف کاربر می دیدند و می توانستند دستورات صوتی را برای دوست خود ارسال کنند تا تراشه ها را بردارد. هر چه تراشه های بیشتری جمع آوری شود، امتیاز بیشتری به کاربر می رسد. رافلز بالاترین امتیاز کاربران را در حساب های رسانه های اجتماعی خود کسب کرد.

سوالات متداول بازاریابی موبایلی

ابزارهای بازاریابی موبایلی چیست؟

ابزارهای بازاریابی موبایلی، استراتژی های بازاریابی دیجیتالی هستند که شرکت ها برای دستیابی به آنها از آنها استفاده می کنند مخاطب هدف شما آنها از طریق کانال های مختلف موجود در گوشی های هوشمند، تبلت ها و سایر دستگاه های دیجیتال از آن استفاده می کنند. این موارد می تواند شامل تبلیغات قرار داده شده در رسانه های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام یا تبلیغات پاپ آپ در مرورگرها باشد.

چند ابزار رایگان بازاریابی موبایلی چیست؟

برخی از ابزارهای رایگان بازاریابی تلفن همراه عبارتند از AppsFlyer، Insider، Branch و CleverTap. این نوع نرم افزارها معمولاً خدمات رایگان را برای ویژگی های محدود ارائه می دهند، در حالی که ویژگی های پیشرفته معمولاً نیاز به پرداخت دارند. صرف نظر از این، آنها راه خوبی برای شروع بدون نیاز به تعهد به بودجه و دیدن آنچه برای شما مفید است هستند.

برترین برنامه های بازاریابی موبایلی کدامند؟

برترین برنامه های بازاریابی موبایلی شامل صفحات فیس بوک، واتس اپ بیزینس، استودیو یوتیوب، کسب و کار اینستاگرام و توییتر برای کسب و کار است.

هزینه بازاریابی موبایلی چقدر است؟

هزینه بازاریابی موبایلی بسته به پلتفرم مورد استفاده و مدت زمان تبلیغ متفاوت است. با این حال بازاریابی موبایلی بسیار مقرون به صرفه است، معمولا برای حدود 1 ماه تبلیغات کاملا شخصی سازی شده کمتر از 10 میلیون تومان هزینه دارد.

نتیجه گیری و پایان

بازاریابی موبایلی روشی مقرون به صرفه برای دستیابی به مخاطبان هدف از طریق تلفن های هوشمند، تبلت ها یا سایر دستگاه های دیجیتال است، جایی که مردم بیشتر وقت خود را در دنیای امروز می گذرانند. بازاریابی موبایلی کم هزینه است و می تواند بر اساس ورودی های مختلف شرکت مورد هدف قرار گیرد.

  • بازاریابی موبایلی یک فعالیت تبلیغاتی است که از دستگاه های تلفن همراه مانند تبلیغات متنی و برنامه ها از طریق اعلان های فشاری استفاده می کند.
  • مخاطبان بازاریابی موبایلی بر اساس رفتارها گروه بندی می شوند، نه جمعیت شناختی.
  • بازاریابی موبایلی زیرمجموعه ای از تبلیغات موبایلی است.
  • بازاریابی با مسائل مربوط به حریم خصوصی مربوط به جمع آوری داده ها سر و کار دارد.
  • بازاریابی موبایلی بسیار مقرون به صرفه تر از بازاریابی تلویزیونی و رادیویی سنتی است.