کوچینگ زندگی چیست؟ کوچینگ زندگی و نکات جالب 2022


مربی زندگی – آیا تا به حال فکر کرده اید که با زندگی خود چه کنم؟ یا احساس نمی کنم هدفی دارم؟ گاهی در زندگی بر سر دوراهی قرار می گیریم. ممکن است به صورت سوال باشد. ممکن است پس از یک تغییر شغل یا قرارداد بزرگ ظاهر شود. حتی ممکن است نشان دهد که شما قبلاً تصمیم گرفته اید زندگی خود را از نو شروع کنید – اما مطمئن نیستید به کجا بروید.

در دهه گذشته، صنعت کوچینگ به طور تصاعدی رشد کرده است. طبق گزارش فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF)، تقریباً 71000 مربی در سراسر جهان وجود دارد. اما نکته مبهم در مورد مربیگری این است: چیست؟ آیا این یک درمان است؟ منظور شما از کوچینگ زندگی چیست؟ چگونه می دانید که کوچینگ زندگی واقعاً کار می کند؟ چگونه یک مربی زندگی پیدا می کنید که بتواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند؟ آیا کوچینگ به بهبود زندگی شما کمک می کند؟

این یک ارزیابی مبتنی بر علم است که اساساً نحوه تفکر و رفتار شما را می سنجد. و با توجه به مدل فردی ما، می تواند به بهبود رفاه، اوج عملکرد، افزایش انعطاف پذیری و بهره وری، تعامل و موارد دیگر کمک کند.

مواردی را که همیشه پیش‌بینی نمی‌کنید، مانند استراحت، هدف و معنا، و بخشش را اندازه‌گیری می‌کند. اما طبق علم، اینها مؤلفه های حیاتی تغییر رفتار مثبت هستند – پس چرا آنها را اندازه گیری نکنیم؟

همچنین مواردی مانند تمرکز، تفکر استراتژیک، تصمیم گیری و انعطاف پذیری را اندازه گیری می کند. مدل کل فرد برای منعکس کردن رفتارهایی طراحی شده است که به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رفتارهایی که افراد می توانند تغییر دهند
  • رفتارهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر دیگران تأثیر می گذارد
  • رفتارهای مرتبط با رفاه شخصی، عملکرد مؤثر، همکاری و رهبری

وقتی درک خوبی از کجا شروع کردم، وقت آن بود که بفهمم به کجا می روم. من توانستم با مربیم برنامه ای تنظیم کنم.

مناطقی را که می خواهم بهبود دهم را شناسایی کردم. به نقاط قوت خود مانند همدلی، دستیابی به هدف و توانمندسازی فکر کردم. و با هم، اهداف کوچکی را برای کمک به ایده آل های بزرگتر و تصویر بزرگتر تعیین می کنیم.

و البته سه ماه بعد، ارزیابی مجدد را انجام دادم. من در زمینه هایی بزرگ شدم که هرگز تصور نمی کردم، مانند توانمندسازی، تمرکز و مدیریت استرس.

یک مربی زندگی چیزی بیش از یک تشویق کننده است. یک مربی می تواند به عنوان راهنمای شما در سفر شما برای یافتن هدفتان باشد.

یک مربی زندگی چیست؟

مربیگری زندگی

ابتدا بیایید دریابیم که مربی زندگی چیست.

یک مربی زندگی می تواند به افراد در زمینه های مختلف زندگی کمک کند. اما از آنجا که هر انسانی متفاوت است، اهداف آنها نیز متفاوت خواهد بود. اغلب، یک مربی زندگی به مشتریان در سطح شخصی و حرفه ای مشاوره می دهد. این به معنای شغل، رشد شخصی، روابط، تغذیه، طلاق، غم و اندوه و حتی سلامت مالی است.

مربی زندگی چه می کند؟

درک نقش مربی زندگی مهم است. و در بسیاری از موارد به اهداف شخصی برمی گردد. مربیان برای اهداف توسعه شخصی و حرفه ای کار می کنند. در اینجا فقط چند نمونه از کارهایی که یک مربی می تواند انجام دهد آورده شده است:

  • بهبود بهره وری و تمرکز
  • عملکرد کلی بهبود یافته است
  • بهبود مدیریت زمان، مدیریت استرس، اولویت بندی
  • افزایش اعتماد به نفس، شفقت به خود و عزت نفس
  • مهارت های همکاری و کار تیمی را بهبود بخشید
  • مهارت های ارتباطی را بهبود بخشید
  • تعادل یا هماهنگی بهتر کار و زندگی شخصی
  • تعادل بهتر سلامت جسمی و سلامت عاطفی
  • وضوح ذهنی بهتر، آمادگی ذهنی بهبود یافته
  • تعامل بهتر
  • مهارت های رهبری و مدیریت بهتر
  • مهارت های تصمیم گیری را بهبود بخشید
  • راه هایی برای مدیریت دقیق خستگی
  • مدیریت فرسودگی شغلی
  • بهبود انعطاف پذیری و ریزش
  • به افراد کمک کنید هدف، معنا و علایق خود را در زندگی پیدا کنند
  • استرس را مدیریت کنید و عادات مدیریت استرس سالم را ایجاد کنید
  • رهبری فراگیر، به ویژه در محل کار
  • غلبه بر اندوه و کنار آمدن با اندوه
  • بهبود خواب و بهداشت خواب
  • به یافتن حس تعلق بهتر و راه هایی برای تلاش برای تنوع بیشتر، فراگیری، برابری و تعلق کمک کنید.
  • مهارت های ارائه را بهبود بخشید
  • تغییرات، عدم قطعیت ها و مجهولات را پیمایش کنید

برخی از مربیان زندگی همچنین در مواردی مانند عاشقانه، دوستیابی، طلاق، ازدواج و موارد دیگر کمک می کنند.

کوچینگ زندگی در مقابل درمان

آیا زندگی کوچینگ و درمان یکی هستند؟ به طور خلاصه نه، اما شباهت هایی وجود دارد. در حالی که کوچینگ زندگی و درمان هر دو بر بهبود رفاه افراد تمرکز دارند، تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. درمانگران برای ارائه خدمات مراقبت از سلامت روان نیازمند شرایط آموزشی و مجوزهای خاصی هستند.

با این حال، کوچینگ بر توسعه شخصی و حرفه ای تمرکز دارد. مربیان به مشتریان خود کمک می کنند تا ابزارهای مناسب را برای دستیابی به اهداف خود توسعه دهند و از آنها استفاده کنند، اما آنها مراقبت های بالینی سلامت روان را ارائه نمی دهند (و نباید). بیایید به این بیشتر نگاه کنیم.

مربیگری زندگی

در اینجا چند تفاوت کلیدی هنگام مقایسه مربیگری زندگی با درمان وجود دارد:

  • مربیان زندگی به عنوان راهنما در جنبه های مختلف زندگی شما عمل می کنند
  • کوچینگ بر رشد شخصی و پیشرفت حرفه ای تمرکز دارد
  • کوچینگ می تواند شبیه گفتار درمانی باشد، اگرچه مربیان درمانگر معتبر نیستند و نمی توانند تمرین کنند.
  • کوچینگ بر دستیابی به اهداف، تغییرات رفتاری، تغییر دیدگاه ها و بهبود کلی تمرکز دارد.
  • مربیان می توانند به شما در بهبود سلامت جسمانی، رفاه عاطفی و سلامت مالی کمک کنند.
  • کوچینگ یک درمان سلامت روان یا مراقبت بالینی نیست

رفتار

بیایید نگاهی دقیق تر به ویژگی های کلیدی درمان بیندازیم:

  • درمانگران متخصصان بهداشت روان آموزش دیده هستند
  • درمانگران شرایط مطالعه و مجوز برای تمرین با مراجعین دارند
  • درمانگران به شما کمک می کنند الگوهای روانشناختی خود را برای تغییر رفتار درک کنید
  • درمانگران می توانند نیازهای سلامت روان شما را تشخیص داده و درمان کنند
  • درمانگران می توانند سلامت روان و رفاه عاطفی شما را از طریق انواع تکنیک ها و سبک های درمانی مانند CBT، EMDR و غیره بهبود بخشند.
  • درمانگران اغلب با تیم مراقبت پزشکی شما کار می کنند تا به بهبود سلامت کلی شما کمک کنند
  • برخی از درمانگران (و نه همه) ممکن است برای بیماری های روانی دارو تجویز کنند

7 مزیت کوچینگ زندگی

وقتی صحبت از زندگی مربیگری می شود، بسیاری از اثرات یا مزایای کوچینگ از تحقیقات علوم اجتماعی ناشی می شود. ما به روانشناسی مثبت و اجتماعی متکی هستیم تا به مربیانمان کمک کنیم تا با اعضای خود کار کنند.

اگر به کوچینگ زندگی فکر می کنید، در اینجا هفت مزیت وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • اعتماد به نفس بهتر یک مطالعه توسط IFC گزارش داد که 80 درصد از افرادی که مربی زندگی را استخدام کرده‌اند، اعتماد به نفس خود را بهبود می‌بخشند.
  • ذهنیت رشد. یکی از مزایای مربیگری تغییر دیدگاه است. ما باید به این رویکرد به عنوان یک ذهنیت رشد فکر کنیم. با کوچینگ، می توانید ذهنیت رشد خود را گسترش داده و پرورش دهید.
  • بهبود خودآگاهی. تحقیقات نشان داده است که تنها 10 تا 15 درصد از افراد مورد بررسی خودآگاه بودند، علیرغم اینکه مردم معتقد بودند که خودآگاه هستند. اما با کوچینگ، شما راهنمایی دارید تا به پیشرفت و سطوح خودآگاهی خود فکر کنید. کوچینگ می تواند به شما کمک کند عضله خودآگاهی خود را بسازید و در نهایت اعتماد به نفس بیشتری در شناخت اینکه چه کسی هستید به دست آورید.
  • روابط و مهارت های ارتباطی را بهبود بخشید. به گفته موسسه کوچینگ، رابطه شما از کوچینگ سود خواهد برد. یک مطالعه نشان داد که بیش از 70 درصد از کسانی که در کوچینگ شرکت کردند از بهبود عملکرد کاری، روابط و مهارت های ارتباطی مؤثر بهره مند شدند.
  • وضوح و هدف بهتر. بهترین راه این است که به مردم در همه جا کمک کنید تا با هدف، وضوح و اشتیاق بیشتر زندگی کنند. داده‌های ما نشان می‌دهد افرادی که در کوچینگ شرکت می‌کنند، احساس هدف و معنا بیشتری را گزارش می‌کنند.
  • بهبود رفاه کلی. کوچینگ همچنین می تواند به بهبود رفاه کلی شما کمک کند. داده‌های ما همچنین نشان می‌دهد که اکثر افرادی که مربیگری را در یک دوره «گیر» شروع می‌کنند، بهتر می‌شوند. در واقع، 77 درصد با حمایت شخصی، وضعیت رفاهی آنها طی سه تا چهار ماه به طور قابل توجهی بهبود می یابد.
  • سطوح استرس کمتر (و تاب آوری بهتر). همان داده های فوق نشان می دهد که یک مزیت مربیگری کاهش استرس و انعطاف پذیری بهتر است.

محدودیت های کوچینگ زندگی

مربیگری زندگی و درمان یکسان نیستند. مواقعی وجود دارد که مربیگری در زندگی شما ممکن است آن چیزی نباشد که در حال حاضر به آن نیاز دارید. در حالی که کوچینگ می تواند مزایای مثبتی برای رفاه عاطفی و روانی ما داشته باشد، مراقبت از سلامت روان بالینی نیست.

برای کسانی که علائم بیماری روانی (مانند اضطراب، افسردگی، اختلال دوقطبی، PTSD یا هر بیماری روانی دیگری) را تجربه می کنند، از متخصص کمک بگیرید. یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده می تواند از شما در سفر سلامت روان شما حمایت کند، نه یک مربی زندگی.

سلامت روان یک طیف است. برخی از افراد با شرایط سلامت روان زندگی می کنند در حالی که برخی دیگر علائم را در زمان های خاصی از زندگی خود تجربه می کنند. ما می دانیم که حد وسط بزرگی وجود دارد – 55٪ از مردم بی قرار هستند. آمادگی ذهنی برای کمک به جلوگیری از لغزش میانی عظیم در طیف مهم است.

و اینجاست که مربیگری وارد عمل می شود. با مربیگری، می‌توانید یک تمرین آماده‌سازی ذهنی قوی بسازید تا برای مقابله با هر چیزی که زندگی برای شما به ارمغان می‌آورد مجهزتر شوید. به آن به عنوان یک تمرین مکمل برای سلامت روان خود فکر کنید، نه یک جایگزین.

انواع کوچینگ زندگی

چند نوع کوچینگ وجود دارد. در اینجا برخی از انواع رایج کوچینگ که در صنعت دیده ایم آورده شده است.

مربیگری انفرادی

  • مربیگری آمادگی ذهنی
  • مربیگری عزاداری (کنار غم و اندوه)
  • مربیگری موفقیت
  • مربیگری ارتباطات
  • مربیگری سلامت و تغذیه
  • مربی خواب
  • مربیگری شهودی یا معنوی
  • مربیگری روابط
  • مربیگری تحول آفرین

مربیگری کسب و کار

  • مربی اجرایی
  • مربیگری رهبری و توسعه
  • مربیگری فروش
  • اوج عملکرد مربیگری
  • مربیگری تیم
  • مربیگری DEIB
  • مربیگری اثربخشی ارتباطات (ارائه، روابط بین فردی و موارد دیگر)

در یک مربی زندگی به دنبال چه چیزی باشیم؟

کوچینگ زندگی چیست؟

هیچ پاسخی برای اینکه یک مربی خوب برای شما چیست، وجود ندارد. همانطور که گفته شد، در اینجا چهار راه مهم برای تعیین اینکه آیا مربی شما برای شما مناسب است، آورده شده است.

صلح

اگر با مربی خود هماهنگ نباشید، بیشترین بهره را از جلسات مربیگری خود نخواهید برد. شما باید آن عنصر ایجاد رابطه با مربی خود را داشته باشید. برای پیدا کردن مربی ای که واقعا دوستش دارید، حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد. اگر به نظر می رسد اینطور نیست، شاید جستجوی شما کمک کند – مربی شما احتمالاً شخصاً آن را انتخاب نمی کند.

تجربه و تخصص

مربیان برای پرسیدن سوال و ایجاد تغییرات معنادار تقریباً در هر زمینه ای از زندگی آموزش دیده اند. با این حال، بسیاری نیز در زمینه های خاصی تخصص دارند. ممکن است به دنبال مربی ای باشید که با کارآفرینان، مربیگری اجرایی یا تنوع عصبی در محل کار کار می کند.

دسترسی داشته باشید

جدای از مهارت های نرم و تخصص، برخی ملاحظات عملی هنگام کار با یک مربی وجود دارد. شما می خواهید کسی را پیدا کنید که وقتی در دسترس هستید برای ملاقات در دسترس باشد. اگر می توانید، پیشنهاد می کنیم حداقل هفته ای یک بار با سرمربی خود ملاقات کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

نتایج

در نهایت، کوچینگ به شما کمک می کند تا در زندگی شخصی و حرفه ای خود هدف، وضوح و اشتیاق بیشتری داشته باشید. شما و مربیتان باید بتوانید اهدافی را تعیین کنید، روی برنامه خود برای رسیدن به آنها کار کنید و پیروزی های خود را با هم جشن بگیرید.

یکی از بهترین مزایای کوچینگ، پاسخگویی است که یک کوچ اختصاصی ارائه می دهد. اگر احساس نمی کنید که کوچینگ تغییر مثبتی در زندگی شما ایجاد می کند، بد نیست به دنبال یک مربی جدید باشید. این بدان معنا نیست که آنها مربی بدی هستند – آنها فقط مربی مناسب شما نیستند.

چگونه یک مربی زندگی پیدا کنیم؟

وقتی نوبت به یافتن مربی می رسد، اولین قدم این است که خودتان فکر کنید. به دنبال کسب چه چیزی هستید؟ به چه اهدافی می خواهید برسید؟ چگونه می خواهید در زندگی خود ظاهر شوید؟ فکر می کنید پتانسیل کامل شما چگونه به نظر می رسد؟