بازاریابی مخفی چیست؟ چگونه بدون تبلیغات مشتری جذب کنیم


شاید بارها برای شما پیش آمده باشد که یک برند یا یک شرکت تجاری را در یک برنامه تلویزیونی بدون هیچ تبلیغی یا صحبتی در مورد آن دیده باشید. جدیدترین نوع آن، کت و شلواری بود که محمدرضا گلزار در برنامه تلویزیونی «برنده» به تن کرد و در گوگل در مورد کت و شلوار محمدرضا گلزار جستجوهای زیادی صورت گرفت که سایت هایی که با استفاده از آموزش سئو رتبه خوبی کسب کرده بودند، می توانستند فروش بالایی را در کنار ورودی داشته باشند. . بنابراین مردم ناخودآگاه به سراغ خرید و استفاده از آن رفتند. این دقیقاً نمونه ای از بازاریابی مخفیانه است که در آن شرکت بازرگانی مستقیماً محصول خود را تبلیغ نمی کند و فقط سعی می کند در بین مردم حس علاقه داشته باشد.

اما اینکه بازاریابی پنهان چیست، چگونه انجام می‌شود و چگونه می‌توان آن را پیاده‌سازی کرد، موضوعی است که امروز می‌خواهیم در Top Learning به آن بپردازیم. اما قبل از آن بهتر است آموزش دیجیتال مارکتینگ را به خوبی یاد بگیرید تا بتوانید به راحتی این روش بازاریابی را با روش های دیگر ترکیب کنید و یک روش عالی از آن بسازید.

تعریف بازاریابی مخفی چیست؟

بسیاری از تبلیغات زنده هستند و شما با آگاهی کامل می بینید که فیلم یا ویدیویی که تماشا می کنید یک تبلیغ است و حالا این شما هستید که جذب تبلیغ می شوید یا خیر. اما بسیاری از برندها پیام بازاریابی خود را مستقیماً برای شما ارسال می کنند و بدون اینکه شما متوجه شوید، قطعه ای که در حال تماشای آن هستید سعی دارد پیام خود را در ضمیر ناخودآگاه شما قرار دهد.

قرار نیست اتفاق خاصی برای بازاریابی مخفی بیفتد، اما یک بازاریابی مخفی ممکن است شامل عطر اطرافیان ما یا موسیقی ملایم در پس‌زمینه یک فیلم باشد و همچنین به‌طور بی‌سروصدا بر ضمیر ناخودآگاه ما تأثیر بگذارد.

بازاریابی پنهان

اولین بازاریابی مخفی توسط چه شرکتی انجام شد؟

دقیقا 20 سال پیش در سال 2002 سونی اریکسون گوشی های دوربین دار را معرفی کرد. اما از آنجایی که این محصول بسیار جدید بود و شرکت نمی توانست تشخیص دهد که از کدام روش تبلیغاتی استفاده کند، کار بسیار خلاقانه ای انجام داد که جهان را شوکه کرد. او به جای تبلیغ محصولاتش در مجلات و رزومه ها، به بازاریابی مخفی روی آورد.

روشی که سونی اریکسون برای بازاریابی مخفیانه استفاده می کرد این بود که 60 بازیگر را به 10 کشور مختلف به عنوان گردشگر می فرستاد و این افراد از مردم می خواستند با استفاده از تلفن همراه خود از آنها عکس بگیرند. بدین ترتیب فناوری نوظهوری پایه گذاری شد و دوربین گوشی با هزینه کم به دنیا معرفی شد. در عین حال از مهمترین عامل بازاریابی که دخالت حواس است استفاده شد. برای درک بهتر این موضوع، مطالعه بازاریابی حسی و بازاریابی تجربی را توصیه می کنم.

چه کسانی از بازاریابی مخفی استفاده می کنند؟

معمولا شرکت های بزرگی که پول کافی برای آزمایش انواع استراتژی ها دارند از این نوع بازاریابی استفاده می کنند. این شرکت ها این کار را بیشتر برای جلب توجه بیشتر به محصولات خود انجام می دهند. البته در سال های اخیر شرکت های کوچک نیز از این روش بازاریابی استفاده کرده و موفق بوده اند و نحوه انجام این بازاریابی بسیار مهم است.

شرکت‌های کوچک می‌توانند از این نوع بازاریابی استفاده کنند تا از صرف هزینه‌های زیاد برای فرآیندهای بازاریابی اجتناب کنند. نمونه بسیار موفق بازاریابی مخفی در شرکت های کوچک، Dimond Johns بود که در زمینه مد فعالیت می کرد و بودجه ای برای تبلیغات به روش سنتی نداشت، زیرا می خواست خط تولید لباس FUBU را به دیگران معرفی کند. کم کم به بازاریابی پنهانی متوسل شد.

او از ستارگان معروف هیپ هاپ آن زمان، Run DMC و LL Cool J خواست که آن را در کنسرت ها و مراسمی که شرکت می کردند، بپوشند. این امر باعث شد تا در کمترین زمان ممکن خط تولید پوشاک FUBU بسیار محبوب شود و همین امر باعث شد تا این شرکت بیشترین بازخورد را از این روش بازاریابی دریافت کند.

بازاریابی مخفیانه چگونه انجام می شود؟

روش های مختلفی برای انتقال پیام برند از طریق بازاریابی مخفی وجود دارد که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم و هر برندی با توجه به استراتژی و بودجه خود می تواند نوع انتقال پیام را انتخاب کند.

1. استفاده از افراد مشهور در تبلیغات

وقتی یک بازیگر یا افراد مشهور از محصولات یک برند استفاده می کند، در واقع در حال تبلیغ آن برند است. در ابتدای این متن به نمونه ای اشاره شد و کت و شلوار محمدرضا گلزار در واقع یک تبلیغ پنهان برای آن برند کت و شلوار بود. این بازیگر بیشتر اوقات حرف نمی زند اما آنقدر در بین مردم محبوب است که این افراد بی اختیار از او الگو می گیرند و از آن برند استفاده می کنند.

در همه زمینه ها هم همینطور است و فرقی نمی کند کجا کار می کنید، یک محصول فیزیکی می فروشید یا می خواهید دوره آموزشی بفروشید. فقط از یک بازیگر یا هنرمند معروف تاییدیه بگیرید و تمام. به عنوان مثال، اگر در فیلمی فقط به بخشی از پریود شما اشاره شود یا محصول شما روی لپ‌تاپ یا میز کار او قرار داده شود. براش شما به طور کلی پذیرفته می شود و فروش آن محصول به شدت افزایش می یابد. مثلاً برای فردی که آموزش فیلمسازی و عکاسی می دهد، نشان دادن یک ارتباط کوچک بین یک بازیگر معروف و این مربی کافی است تا فروش او چندین برابر شود.

محبوب ترین نوع بازاریابی با استفاده از این روش همان کاری است که سونی اریکسون انجام داد که از طریق آن توانست بازاریابی دهان به دهان خوبی در بین جامعه ایجاد کند و خیلی سریع محصولات خود را به تمام دنیا معرفی کند.

2. اخبار جعلی و جنجال ایجاد کنید

در بسیاری از مواقع خبری از برندی که در حال شکل گیری است می تواند جعلی یا غیر واقعی باشد و در واقع این برند سعی دارد برند خود را بر سر زبان ها بیاورد و مردم مدام در مورد آن صحبت می کنند. در این صورت آنها تنها به عنوان آخرین راه حل به این کار متوسل می شوند. این روش هم در ایران و هم در خارج از کشور بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و هیچ برندی دوست ندارد زیاد در مورد آن صحبت کند.

نمونه بسیار معروف آن عینکی بود که استارباکس در کریسمس 2015 از آن رونمایی کرد و طراحی بسیار ساده ای داشت. این عینک در عین اینکه طرفداران زیادی داشت منتقدان زیادی را نیز به دنبال داشت و از این طریق این طرح جدید شرکت استارباکس به همگان معرفی شد و فروش آن بسیار بیشتر از قبل شد.

مزایای بازاریابی پنهان

3. رسانه های مخفی

مکان دیگری که در آن بسیاری از بازاریابی های پنهان انجام می شود، رسانه های مخفی است که در آن هیچ تبلیغاتی انجام نمی شود. انجمن‌ها، وبلاگ‌ها و که در آن‌ها هیچ تابلوی تبلیغاتی وجود ندارد و فقط افراد تجربیات خود را به دیگران نشان می‌دهند. اما در واقع شما روزانه تعداد زیادی از این پیام های بازاریابی پنهان را دریافت می کنید که بر ضمیر ناخودآگاه شما تاثیر گذاشته و در هنگام خرید شما را به سمت آن برند سوق می دهد.

یکی از نمونه هایی که در دنیا جنجال زیادی به پا کرد، ماجرای زوج جوانی بود که در سال 2006 از سفرهای خود به وال مارت در ایالت های مختلف آمریکا خبر دادند و تجربیات مثبت خود را به اشتراک گذاشتند. اما این یک پیام بازاریابی تبلیغاتی برای وال مارت بود زیرا توسط وال مارت حمایت می شد.

4. پیام های محرمانه را از طریق لوگو ارسال کنید

برای بسیاری از مشاغل مانند دخانیات که تبلیغات در آنها ممنوع است، انجام تبلیغات مخفی بسیار مهم است و با استفاده از آن می توانند همچنان خود را در معرض دید مشتری قرار دهند. اما برای بسیاری از کسب و کارها، تبلیغات از طریق ابزارهای مخفی مانند لوگو می تواند بسیار جذاب باشد زیرا در همان طراحی اولیه لوگو می توانند داستان سرایی کنند یا احساسی را به مشتری منتقل کنند.

به عنوان مثال، فروشگاه آمازون، بزرگترین فروشگاه فیزیکی در جهان، دارای یک لوگو با فلشی از حرف a تا حرف z در زیر آن است که در واقع نشان می دهد که شما همه چیز مورد نیاز خود را دارید. می توانید آن را در این سایت پیدا کنید. البته چنین ادعایی چندان عجیب نیست زیرا حدود 3 میلیارد محصول در این سایت وجود دارد و به عنوان بهترین سایت فروشگاهی دنبا شناخته می شود. البته این بدان معنا نیست که اصلاً بازاری برای کسی که تازه شروع کرده است وجود ندارد. یک فروشگاه با استفاده از آموزش سئو و بازاریابی طاقچه در یک منطقه از سایت به راحتی می تواند به رتبه های برتر گوگل برسد.

استراتژی بازاریابی پنهان

مزایای بازاریابی پنهان چیست؟

اکنون که می دانید بازاریابی مخفی چگونه انجام می شود، بهتر است مزایای آن را نیز بدانید تا بتوانید با دید واضح تری کمپین های مختلفی برای آن ایجاد کنید. در ادامه مهم ترین مزایای آن را با هم بررسی می کنیم.

  • برای عرضه محصول جدید آماده شوید

یکی از کارهایی که بسیاری از بازاریابان انجام می دهند این است که محصول را قبل از معرفی رسمی به بازار بازاریابی می کنند. این امر باعث ایجاد تقاضا و طمع برای خرید در بازار می شود و بدین ترتیب پس از معرفی محصول به بازار، محصول در مدت زمان کوتاهی به فروش می رسد و در کوتاه مدت سود زیادی نصیب شرکت می شود.

  • معرفی محصولات و خدمات بدون استفاده از تبلیغات

این یکی از مهمترین کاربردها برای بازیابی پنهان است. احتمالاً در چند سال اخیر با تبلیغات زیادی مواجه شده اید که در داخل هر سایت یا صفحه اینستاگرامی که وارد می شوید، تبلیغات زیادی وجود دارد که فقط مخاطب را خسته می کند و در عین حال برای برند به عنوان یک تبلیغ کننده. هزینه محسوب می شود. بنابراین مردم دیگر اهمیت چندانی به تبلیغات نمی دهند و باید سعی کنید به گونه ای تبلیغات کنید که چندان به چشم نیاید که برای این منظور بازاریابی پنهان به سراغ شما می آید و می توانید از آن برای دریافت بهترین تبلیغات استفاده کنید. بدون اینکه مشتری متوجه شود این کار را انجام دهید و در عین حال بازخورد بهتری نسبت به سایر تبلیغات دریافت کنید.

  • تصویر واضحی از برند ایجاد کنید

با بازاریابی وابسته، می توانید نام برند خود را در میان برندهای متعدد قرار دهید و این یکی از اولین کارهایی است که باید انجام دهید. با این کار رابطه دائمی با مشتری برقرار می کنید که هرگز از بین نمی رود و به مرور زمان گسترش می یابد.

نتیجه گیری نهایی

اگر یک مدیر کسب و کار یا دیجیتال مارکتینگ دارید، گروهی که می خواهند برای کسب و کار خود برندسازی کنند و در عین حال فروش بیشتری داشته باشند، استفاده از بازاریابی پنهان می تواند برگ برنده شما در بازاریابی باشد و از این طریق می توانید مشتریان زیادی را جذب کنید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و اگر سوالی در مورد این مقاله دارید، فقط در قسمت نظرات از ما بپرسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.