هوش رقابتی چیست؟ در این مقاله می خوانیم.


هوش رقابتی چیست؟ در تجارت و بازاریابی، دانش قدرت است. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌های پیشرو در صنعت بودجه‌های کلان و کل بخش‌ها را به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات اختصاص می‌دهند. هرچه بیشتر در مورد بازار خود بدانید، توانایی شما برای هدایت عرصه رقابت و استراتژی برای موفقیت بهتر است.

اگرچه برخی از کسب و کارها سرمایه گذاری های بزرگی در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها انجام می دهند، اما کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​نیز می توانند سود ببرند. برای شروع نیازی به بودجه هنگفت یا تیم اختصاصی ندارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به مکان های مناسب نگاه کنید و به طور تحلیلی در مورد آنچه کشف می کنید فکر کنید. هوش رقابتی اولین راه برای به دست آوردن دانش مورد نیاز برای پیشی گرفتن از منحنی است. در این مقاله به توضیح مفهوم هوش رقابتی (CI) و بررسی برخی از مهم ترین انواع CI می پردازیم.

آموزش سئو

هوش رقابتی به چه معناست؟

هوش رقابتی فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد یک صنعت با هدف تقویت استراتژی کسب و کار شما است. اطلاعات جمع آوری شده می تواند به هر جنبه ای از اکوسیستم کسب و کار مرتبط باشد، از جمله:

  • رقبا
  • مشتریان
  • تامین کنندگان
  • محصولات و خدمات
  • فن آوری ها
  • روندهای صنعت
  • شرایط اقتصادی یا سیاسی

اصطلاحاتی مانند «هوش تجاری» و «هوش بازار» اغلب به جای «هوش رقابتی» استفاده می شود. در حالی که آنها به هم مرتبط هستند، مهم است که تفاوت ها را مورد توجه قرار دهیم:

  • مثال هوش تجاری یا شرکتی بیشتر بر روی داده ها و اطلاعات جمع آوری شده داخلی متمرکز است.
  • نمونه هایی از هوش بازار شامل تحقیق در مورد شرایط بازار، روند بازار و بازارهای در حال ظهور است.
  • نمونه ها هوش رقابتی بر رقبا در بازارهای تثبیت شده تمرکز دارد.

در این مقاله، اصطلاح هوش رقابتی را بررسی خواهیم کرد، اگرچه به جنبه‌های مختلف این انواع خاص‌تر هوش خواهیم پرداخت.

چرا هوش رقابتی مهم است؟

بازار همیشه در حال تغییر است، پس باید جلوتر باشید. شما نمی توانید یک کسب و کار موفق را تنها بر اساس حدس و گمان بسازید. با هوش رقابتی می توانید انگیزه ها و رفتارهای رقبای خود را درک کنید. دانستن نگرش ها و اهداف آنها به شما امکان می دهد توسعه محصول، قیمت گذاری و موقعیت برند خود را شکل دهید. هوش رقابتی اساس استراتژی شرکت شما است. این شرکت ها را قادر می سازد تا داده ها را در مورد صنعت، محیط زیست، رقبا و محصولات یا خدمات رقیب جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند.

راه اندازی یک کسب و کار بدون آگاهی از آن می تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به از دست رفتن فرصت های زیادی شود. این نقاط کور برای هر کسب و کاری مضر است و هوش رقابتی راه حل را ارائه می دهد.

شاید رقیب شما در حال عرضه محصول جدیدی است که با پیشنهاد اصلی شرکت شما رقابت می کند. یا شاید یک رویداد اخیر به طور منفی درک شما از صنعت را شکل داده است. بدون هوش رقابتی، احتمالاً تغییرات بازار را از دست خواهید داد، اشتباه می کنید و شکست می خورید. همانطور که گفته شد، CI در مورد جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای اتخاذ تصمیمات تجاری آگاهانه در بلندمدت است. با جمع آوری داده ها در مورد بازار خود، می توانید:

  • روندهای بازار را کشف کنید و خود را برای آینده آماده کنید
  • حرکات بعدی رقبای خود را پیش بینی کنید و برای آنها آماده شوید
  • تهدیدهای نوظهور در صنعت خود را ببینید
  • فرصت های رشد کسب و کار را کشف کنید
  • نمایندگان فروش خود را در جریان بگذارید و زمین های برنده ایجاد کنید
  • مقایسه با رقبا برای درک بهتر جایی که می توانید پیشرفت کنید
  • تصمیمات استراتژیک را با اعتماد به نفس آگاهانه اتخاذ کنید
  • شناسایی و تجزیه و تحلیل روندهای صنعت برای تصمیم گیری در مورد حرکت های آینده
  • کسب دانش و بینش در مورد انتظارات، روندها و فن آوری ها
  • تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف
  • تخصیص منابع کارآمدتر
  • بهبود بازگشت سرمایه
  • تقویت فرآیند عرضه محصول
  • پیش بینی مراحل رقبا
  • تصمیمات تجاری درست بگیرید

همه اینها و سایر نکات ناگفته می تواند برنامه ریزی استراتژیک شما را راهنمایی کند و به شما مزیت رقابتی بدهد. برای به دست آوردن بینش رقابتی مفید، ابتدا باید داده ها را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنید.

هوش رقابتی چگونه کار می کند؟

طبق تعریف، هوش رقابتی اطلاعات قابل اجرا را از انواع منابع منتشر شده و منتشر نشده جمع آوری می کند که به طور کارآمد و اخلاقی جمع آوری می شود. در حالت ایده‌آل، یک کسب‌وکار با ایجاد تصویری دقیق از بازار، از هوش رقابتی برای ایجاد و پیش‌بینی چالش‌ها و مشکلات قبل از بروز آنها استفاده می‌کند.

هوش رقابتی فراتر از کلیشه ساده “دشمن خود را بشناسید” است. در عوض، این یک تمرین غواصی در اعماق دریا است که در آن کسب‌وکارها تفاوت‌های ظریف برنامه‌های تجاری رقبا، از جمله مشتریانی که به آنها خدمات می‌دهند و بازارهایی که در آن فعالیت می‌کنند، کشف می‌کنند. هوش رقابتی همچنین تجزیه و تحلیل می کند که چگونه طیف گسترده ای از رویدادها باعث ایجاد اختلال در مشاغل رقیب می شود. همچنین نشان می‌دهد که چگونه توزیع‌کنندگان و سایر ذینفعان ممکن است تحت‌تاثیر قرار گیرند، و تلگراف می‌کند که چگونه فناوری‌های جدید می‌توانند به سرعت هر فرضی را رد کنند.

در هر سازمانی، هوش رقابتی برای افراد و بخش‌های مختلف معانی متفاوتی دارد. به عنوان مثال، به یک نماینده فروش، او ممکن است به مشاوره تاکتیکی در مورد بهترین راه برای پیشنهاد یک قرارداد سودآور مراجعه کند. برای مدیریت ارشد، ممکن است به معنای پرورش بینش های بازاریابی منحصر به فرد باشد که برای به دست آوردن سهم بازار در برابر یک رقیب قوی استفاده می شود.

آموزش وبلاگ نویسی

برای هر گروه، هدف هوش رقابتی کمک به تصمیم گیری آگاهانه تر و ارتقای عملکرد سازمانی با کاوش در ریسک ها و فرصت ها قبل از اینکه به راحتی در معرض آنها قرار گیرند، است. به عبارت دیگر، هدف هوش رقابتی جلوگیری از غافلگیری کسب و کارها توسط نیروهای مخالف است.

انواع هوش رقابتی

فعالیت های اطلاعاتی رقابتی را می توان به دو سیلو اصلی تقسیم کرد: تاکتیکی و استراتژیک. هوش تاکتیکی کوتاه مدت است و به دنبال ارائه ورودی به موضوعاتی مانند تصاحب سهم بازار یا افزایش درآمد است. هوش استراتژیک بر روی مسائل بلندمدت، مانند ریسک ها و فرصت های کلیدی پیش روی شرکت تمرکز می کند. در هر صورت، هوش رقابتی با جاسوسی شرکتی یا صنعتی متفاوت است که برای کسب مزیت رقابتی ناعادلانه بر روش‌های غیرقانونی و غیراخلاقی تکیه می‌کند.

نکته مهم در مورد هوش رقابتی

در حالی که بیشتر شرکت ها می توانند اطلاعات قابل توجهی در مورد رقبای خود به صورت آنلاین پیدا کنند، هوش رقابتی فراتر از دستیابی به چنین میوه هایی است که به راحتی در دسترس و کم ارزش هستند. تنها بخش کوچکی از هوش رقابتی شامل جستجوی اینترنت برای اطلاعات است.

یک مطالعه هوش رقابتی معمولی شامل اطلاعات و تجزیه و تحلیل از منابع مختلف، از جمله رسانه های خبری، مصاحبه با مشتریان و رقبا، کارشناسان صنعت، نمایشگاه ها و کنفرانس ها، سوابق دولتی و سوابق عمومی است. اما این منابع اطلاعاتی در دسترس عموم تنها آغاز راه هستند. هوش رقابتی همچنین شامل بررسی گستره کامل سهامداران، توزیع کنندگان و تامین کنندگان کلیدی و همچنین مشتریان و رقبا می شود.

چگونه در زمینه هوش رقابتی تحقیق کنیم؟

1. رقبای خود را شناسایی کنید.

با CI، صنعت خود را به عنوان یک بازی و رقبای خود را به عنوان یک بازیکن می بینید. هدف نهایی این است که از بینش های کلیدی بازی های آنها برای تعیین حرکت بعدی خود استفاده کنید. اگر ندانید رقبای شما چه کسانی هستند، جمع آوری اطلاعات ارزشمند بسیار دشوارتر می شود. با محدود کردن رقبای مستقیم خود شروع کنید. اینها برندهایی هستند که محصول یا خدمات مشابهی را ارائه می دهند و شخصیت کاربر یکسانی را هدف قرار می دهند.

سپس، یک لیست ثانویه از رقبای غیر مستقیم تهیه کنید. آنها محصولات یا خدمات مختلفی را ارائه می دهند اما همچنان ممکن است مخاطبان هدف شما را جذب کنند. خوب است که به جای مزیت رقابتی از الهام گرفتن پیروی کنید. هنگامی که لیست خود را تهیه کردید، آنها را بر اساس سطح تهدید رتبه بندی کنید.

2. اهداف خود را تعیین کنید.

قبل از شروع تحقیقات CI اهداف خود را تعیین کنید. از خود و تیمتان بپرسید “چه چیزی می خواهیم یاد بگیریم؟” این به شما کمک می کند تعیین کنید که کدام مسیرها را دنبال کنید و روی کدام منابع داده تمرکز کنید. فرض کنید شرکت کیف های دستی پیشرفته Amore می خواهد استراتژی بازاریابی رقبای خود، به ویژه پیام رسانی، کمپین ها و بازاریابی محتوا را بهتر درک کند. این یک هدف بسیار خاص است که یک جهت روشن به تیم CI شما می دهد. از آنجا، تیم می تواند برنامه ای برای یافتن آن داده ها طراحی کند.

3. تعیین استراتژی های جمع آوری داده ها.

اکنون که تیم CI شما هدف نهایی را می داند، می تواند ابزار جمع آوری داده های خود را راه اندازی کند. در حالی که هدف Amor برای درک رویکرد بازاریابی رقبای خود را حفظ می کند، تیم اینتل احتمالاً به وب سایت ها، صفحات فرود، پست های وبلاگ و پیشنهادات قابل دانلود آنها نگاه می کند. نظارت اجتماعی و گوش دادن اجتماعی نیز برای درک آنچه که رقبای Amore ارائه می دهند و نحوه پاسخ مصرف کنندگان ارزشمند خواهد بود. داشتن یک برنامه اقدام جمع آوری داده ها به تیم های CI کمک می کند تا در منطقه پروژه بمانند. وقتی توری را بیش از حد پهن می‌کنید، دانستن اینکه از کجا شروع کنید دشوار است.

آموزش وردپرس

4. داده های خود را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنید.

اکنون که رقبای خود، اهداف و برنامه های تحقیقاتی خود را دارید، می توانید ادامه دهید. فرآیند جمع آوری داده ها بسته به اهداف شما می تواند هفته ها یا ماه ها طول بکشد. همانطور که داده های خود را جمع آوری می کنید، استفاده از ابزار CI در دسته بندی داده های خود برای تجزیه و تحلیل بیشتر مفید خواهد بود. به آن بخش در اینجا بروید. وقتی اطلاعات کافی داشته باشید، همه چیز سرگرم کننده می شود. می توانید شروع به جستجوی الگوها کنید و نقاط قوت و ضعف رقبای خود را کشف کنید.

بهترین شیوه های استاندارد هوش رقابتی

1. در محدوده قانونی بمانید.

این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اصطلاحی مانند هوش رقابتی می تواند گمراه کننده باشد. هنگام انجام هر کار CI باید در محدوده قانونی بمانید. دسترسی به اطلاعات از طریق فعالیت های غیرقانونی مانند هک یا استراق سمع به حوزه «جاسوسی» منتقل می شود. اگر در مورد رویکرد CI شک دارید، احتیاط کنید و با تیم حقوقی خود مشورت کنید. اگر تیم داخلی ندارید، با یک وکیل شرکتی تماس بگیرید که می تواند بینشی در مورد بهترین اقدام ارائه دهد.

2. اخلاقی باشید.

فقط به این دلیل که قانونی است، به این معنی نیست که باید آن را انجام دهید. فرض کنید تیم شما متوجه می شود که یک کارمند ناراضی از یک رقیب اخیراً آنجا را ترک کرده است و اطلاعات کلیدی در مورد استراتژی کسب و کار خود برای پنج سال آینده دارد. اگرچه تماس با یک کارمند غیرقانونی نیست، اما ممکن است غیراخلاقی باشد زیرا ممکن است کارمند وسوسه شود اطلاعات حساس را افشا کند. از قضاوت خوب استفاده کنید. اگر احساس درستی نداشته باشد، احتمالاً اینطور نیست.

3. نظرات بیشتری را به اشتراک بگذارید.

مطالعه ای توسط Creon نشان داد که مشاغلی که حداقل یک بار در هفته CI مشترک دارند دو برابر مشاغلی هستند که کمتر به اشتراک می گذارند. با در نظر گرفتن این موضوع، به اشتراک گذاری بینش باید به طور مکرر و منظم انجام شود. CI یک فرآیند مداوم است، نه یک تاکتیک یکسان. تا زمانی که شرکت شما در حال رشد است، باید مراقب رقابت باشید.