اضطراب چیست؟ انواع آن + راه های درمان 1401


تجربه همکلاسی من تجربه نسبتاً دراماتیکی بود، اما با ترس شدید همراه با حملات اضطراب مشخص می شود. حملات پانیک، همانطور که آنها نیز شناخته می شوند، می توانند با صدای بلند یا ظریف باشند. اغلب به نظر می رسد که آنها از ناکجاآباد می آیند و علائم می توانند بسیار متفاوت باشند.

حملات پانیک اغلب شامل افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، افکار سریع و احساس اضطراب است. با این حال، حملات اضطراب شدیدتر می تواند شامل درد قفسه سینه، سرگیجه و احساس ترس باشد. بسیاری از مردم گزارش می دهند که احساس خطر مرگ می کنند. این غیر معمول نیست که افراد به اورژانس مراجعه کنند و باور کنند که دچار حمله قلبی شده اند.

گاهی اوقات، محرک های هراس قابل شناسایی هستند. با این حال، این احتمال وجود دارد که این قطعات غیرمنتظره باشند. چه محرک شناخته شده باشد یا ناشناخته، حملات پانیک باید فوراً درمان شوند. حملات پانیک یکی از ویژگی های بسیاری از انواع مختلف اختلالات اضطرابی است.

7 نوع اضطراب

به گفته دکتر کریستال لوئیس، متخصص موسسه ملی سلامت روان (NIMH)اختلالات اضطرابی شایع ترین وضعیت سلامت روان در بزرگسالان است. اختلال اضطراب اصطلاحی است که به مجموعه ای از تشخیص های خاص اطلاق می شود که هر کدام برند خاص خود را دارند. DSM انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی را شناسایی می کند. اینها هستند: اختلال اضطرابی شامل، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال هراس، فوبیا، اضطراب اجتماعی، آگورافوبیا و اضطراب جدایی.

در این قسمت به بررسی هر یک از آنها می پردازیم.

اختلال اضطراب فراگیر

این نوع اختلال در اکثر روزها به مدت حداقل شش ماه اضطراب یا نگرانی بیش از حد را نشان می دهد. نگرانی می تواند در مورد چندین چیز باشد به سلامت شخصی، مشکلات کاری، تعامل با دیگران و شرایط عمومی عادی زندگی مربوط باشد. در نتیجه، مشکلات قابل توجهی در محل کار، خانه، مدرسه و در تعاملات اجتماعی وجود دارد.

اختلال استرس پس از سانحه

زمانی که یک فرد یک عامل استرس زا در زندگی ایجاد کنید با تجربه، تاثیر می تواند منجر به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) بودن. PTSD معمولا به عنوان یک واکنش به محرک های خاص ظاهر می شود. افراد در یک رویداد آسیب زا “گیر” می کنند و هر زمان که محرک های مرتبط را تجربه می کنند بلافاصله منتقل می شوند. به عنوان مثال، شخصی که در تصادفی وحشتناک رانندگی کرده است، ممکن است در حین رانندگی دچار حملات پانیک شود. افراد مبتلا به PTSD ممکن است سخت تلاش کنند تا از محرک ها در زندگی روزمره خود اجتناب کنند.

آموزش سئو

اختلال هراس

اختلال پانیک با حملات پانیک غیر منتظره یا مکرر مشخص می شود. حمله پانیک شامل یک ترس ناگهانی یا شدید است که به نظر می رسد از کنترل خارج می شود و معمولا در عرض چند دقیقه به اوج خود می رسد. این حملات می توانند توسط یک موقعیت یا شی ترسناک ایجاد شوند (یا ممکن است به طور غیر منتظره رخ دهند). در طول حمله پانیک، افراد اغلب احساس می‌کنند که از کنترل خارج شده‌اند و می‌ترسند که اتفاق بدی بیفتد. آنها آن را به عنوان احساس عذاب قریب الوقوع توصیف می کنند.

افراد مبتلا به اختلال پانیک اغلب سعی می‌کنند با اجتناب از افراد، مکان‌ها، چیزها و رفتارهایی که می‌توانند باعث حمله می‌شوند، از حملات پانیک اجتناب کنند. متأسفانه این اجتناب ها به دلیل وسواس پرهیز از محرک ها (که منجر به از دست دادن تجربیات اجتماعی، خانوادگی و کاری می شود) می تواند مشکلات قابل توجهی را در تمام زمینه های زندگی آنها ایجاد کند.

فوبیاها

افراد مبتلا به فوبیاهای خاص ترس یا اضطراب شدیدی را در مورد اشیا یا موقعیت های خاص تجربه می کنند. آنها ممکن است نگرانی های غیرمنطقی یا بیش از حد در مورد مقابله با فوبیای خود داشته باشند و ممکن است اقدامات فعالی برای اجتناب از آن انجام دهند. هنگامی که با فوبیاهای خود مواجه می شوند، ممکن است مجبور شوند اضطراب شدید و فوری را تجربه یا تحمل کنند (به خصوص اگر اجتناب ناپذیر باشند). برخی از نمونه های رایج عبارتند از ترس از عنکبوت، ترس از ارتفاع، ترس از پرواز و ترس از خون.

اختلال اضطراب اجتماعی (فوبیا اجتماعی)

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در موقعیت‌های اجتماعی یا موقعیت‌هایی که مجبورند کار کنند، اضطراب و ترس عمومی شدید دارند. این می تواند چیزی مانند میزبانی یک جلسه تجاری مهم، ارائه یک سخنرانی یا حتی شرکت در یک میکسر شبکه باشد.

افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی اغلب سعی می کنند به طور کلی از موقعیت های اجتماعی دوری کنند. آنها نگران هستند که اعمال یا رفتارهای مضطرب آنها مورد قضاوت منفی قرار گیرد و باعث شود که آنها احساس خجالت و سوء تفاهم کنند. در شرایطی که نمی توانند ترک کنند، مجبور به تحمل اضطراب شدید می شوند و ممکن است طیف وسیعی از علائم شدید را تجربه کنند. اینها ممکن است شامل تپش قلب، درد قفسه سینه، گرگرفتگی، لرزش، سردرد و حتی حملات پانیک باشد.

آگورافوبیا

افراد مبتلا به آگورافوبیا هنگام ترک فضاهای امن ترس شدیدی را تجربه می کنند. آنها را می توان با تنها ماندن در خارج از خانه، ایستادن در صف یا ایستادن در میان جمعیت، حضور در فضای باز و/یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تحریک کرد.

در نتیجه، افراد مبتلا به آگورافوبیا از این موقعیت‌ها اجتناب می‌کنند، زیرا می‌ترسند در صورت تجربه علائم ترسناک یا علائم شرم‌آور، آن‌ها را ترک کنند. فرد مبتلا به آگورافوبیا شدید ممکن است به طور کامل از ترک خانه امتناع کند. آگورافوبیا و اضطراب اجتماعی در بسیاری از تجربیات همپوشانی دارند.

اختلال اضطراب جدایی

هم کودکان و هم بزرگسالان ممکن است دچار اختلال اضطراب جدایی شوند (ترس از جدا شدن از افرادی که به آنها وابسته هستند). این معمولاً شامل احساس ترس از اینکه اتفاق بدی برای فردی که در طول جدایی به او وابسته شده‌اند بیفتد. ممکن است شخصی از تنها ماندن امتناع کند یا عزیز خود را ترک کند. اضطراب جدایی می تواند شامل علائم شدید جسمی و همچنین روانی باشد، زمانی که آنها از چهره های دلبستگی خود جدا می شوند یا انتظار دارند از آنها جدا شوند.

درمان اضطراب چیست؟

یک اختلال اضطرابی اغلب به کمک بالینی نیاز دارد. به طور معمول، روان درمانی (به عنوان مثال، درمان شناختی-رفتاری (CBT)، مواجهه درمانی، و درمان فراشناختی) گزینه درمانی اولیه است. گفتار درمانی اغلب برای درمان اضطراب بسیار مفید است. از آنجایی که این اختلال در پاسخ به استرس طبیعی ریشه دارد، هدف از بین بردن آن نیست. در عوض، متخصصان سلامت روان و بیماران با یکدیگر همکاری می کنند تا افکار مزاحم را به چالش بکشند و آنها را با افکار مفیدتر جایگزین کنند. اگر بیمار فوبیا یا حملات اضطرابی داشته باشد، ممکن است برای ایجاد استراتژی هایی برای کار با این تجربیات با یکدیگر همکاری کنند. تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی نیز در درمان اختلالات اضطرابی بسیار مفید است. این همچنین ممکن است شامل (اما محدود به) درمان های دیگری باشد که برای کار با درمان و دارو طراحی شده اند، مانند:

  • بهداشت مناسب را رعایت کنید
  • تغذیه مناسب و فعالیت بدنی کافی
  • هیدراته بمانید
  • باقی مانده و خواب کافی
  • معرفی روال های سلامت (مراقبه ذهن آگاهی روزانه، یادداشت های روزانه و انجام یوگا)
  • در مورد توسعه شخصی بیاموزید
  • درمان حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR).
  • مکانیسم های مقابله ای روزانه (EFT)، تنفس عمیق و تغییر ذهنیت را تمرین کنید.
  • خود را بیان کنید (کشیدن، آواز خواندن، نوشتن، ایجاد یا اشتراک گذاری یک داستان)