زنجیره ارزش چیست؟ همه چیز در مورد زنجیره ارزش


زنجیره ارزش چیست؟

زنجیره ارزش یک مدل کسب و کار است که طیف کاملی از فعالیت های مورد نیاز برای ایجاد یک محصول یا خدمات را توصیف می کند. برای شرکت‌هایی که کالاها را تولید می‌کنند، زنجیره ارزش شامل مراحلی است که در تحویل محصول از زمان تصور تا توزیع و همه چیز در میان است، مانند تامین مواد اولیه، عملیات تولید و فعالیت‌های بازاریابی.

یک شرکت یک تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش را با ارزیابی رویه های دقیق مربوط به هر مرحله از تجارت خود انجام می دهد. هدف از تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش افزایش کارایی تولید است تا یک شرکت بتواند حداکثر ارزش را با کمترین هزینه ممکن ارائه دهد.

شناخت زنجیره های ارزش

با توجه به افزایش رقابت برای قیمت‌های بی‌رقیب، محصولات استثنایی و وفاداری مشتریان، شرکت‌ها برای حفظ مزیت رقابتی خود باید دائماً بر ارزش تولیدی خود نظارت کنند. یک زنجیره ارزش می تواند به یک شرکت کمک کند تا زمینه های ناکارآمد کسب و کار خود را شناسایی کند، سپس استراتژی هایی را اجرا کند که رویه های آن را برای حداکثر کارایی و سودآوری بهینه می کند.

علاوه بر اطمینان از اینکه مکانیک های تولید یکپارچه و کارآمد هستند، برای کسب و کارها مهم است که مشتریان را به اندازه کافی مطمئن نگه دارند تا وفادار بمانند. تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش نیز می تواند کمک کند. هدف کلی یک زنجیره ارزش ارائه بیشترین ارزش با کمترین هزینه به منظور ایجاد مزیت رقابتی است.

زمینه

مایکل ای پورتر، از دانشکده بازرگانی هاروارد، مفهوم زنجیره ارزش را در کتاب خود با عنوان مزیت رقابتی: ایجاد و حفظ عملکرد برتر معرفی کرد. او نوشت: مزیت رقابتی را نمی توان با نگاه کردن به یک شرکت به عنوان یک کل درک کرد. “این مزیت بسیاری از فعالیت های گسسته ای است که یک شرکت در طراحی، تولید، بازاریابی، ارائه و پشتیبانی از محصول خود انجام می دهد.” به عبارت دیگر، به حداکثر رساندن ارزش در هر نقطه خاص از فرآیندهای یک شرکت مهم است.

اجزای یک زنجیره ارزش

پورتر در مفهوم زنجیره ارزش فعالیت های یک کسب و کار را به دو دسته «اولیه» و «پشتیبانی» تقسیم می کند که در زیر نمونه هایی از فعالیت آن ها را ارائه می دهیم. فعالیت های خاص در هر دسته بسته به صنعت متفاوت خواهد بود.

فعالیت های اساسی

فعالیت های اولیه شامل پنج جزء است که همگی برای ارزش افزوده و مزیت رقابتی ضروری هستند:

  1. لجستیک ورودی شامل کارکردهایی مانند دریافت، انبارداری و مدیریت موجودی است.
  2. عملیات شامل رویه هایی برای تبدیل مواد خام به محصول نهایی است.
  3. لجستیک خروجی شامل فعالیت هایی برای توزیع محصول نهایی به مصرف کننده است.
  4. بازاریابی و فروش شامل استراتژی هایی برای افزایش دید و هدف قرار دادن مشتریان مناسب – مانند تبلیغات، تبلیغات و قیمت گذاری.
  5. خدمات شامل برنامه هایی برای نگهداری محصولات و ارتقای تجربه مصرف کننده – مانند خدمات مشتری، تعمیر و نگهداری، تعمیر، بازپرداخت و تعویض.

فعالیت های حمایتی

نقش فعالیت های حمایتی کمک به کارآمدتر شدن فعالیت های اولیه است. وقتی کارایی هر یک از چهار فعالیت پشتیبانی را افزایش می دهید، حداقل یکی از پنج فعالیت اصلی به نفع آن است. این فعالیت‌های پشتیبانی معمولاً به عنوان هزینه‌های سربار در صورت سود یا زیان شرکت شناخته می‌شوند:

  1. لجستیک این در مورد چگونگی دسترسی یک شرکت به مواد خام است.
  2. پیشرفت تکنولوژی مورد استفاده در مرحله تحقیق و توسعه یک شرکت – مانند طراحی و توسعه تکنیک ها و فرآیندهای تولید خودکار.
  3. مدیریت منابع انسانی (HR) این شامل استخدام و حفظ کارکنانی است که استراتژی تجاری شرکت را برآورده می کنند و در طراحی محصول، بازاریابی و فروش کمک می کنند.
  4. زیر ساخت شامل سیستم های شرکت و ترکیب تیم مدیریت آن مانند برنامه ریزی، حسابداری، مالی و کنترل کیفیت.

نمونه هایی از زنجیره ارزش

شرکت استارباکس

استارباکس (SBUX) یکی از محبوب ترین نمونه های شرکتی است که مفهوم زنجیره ارزش را درک کرده و آن را با موفقیت پیاده سازی می کند. مقالات متعددی در مورد چگونگی ترکیب زنجیره ارزش استارباکس در مدل کسب و کار خود وجود دارد.

تاجر آجیل

مثال دیگر، خواربارفروشی خصوصی Trader Joe است که به دلیل ارزش زیاد و مزیت رقابتی، بازتاب زیادی در مطبوعات دریافت کرده است. از آنجایی که شرکت خصوصی است، جنبه های زیادی از استراتژی آن وجود دارد که ما از آنها اطلاعی نداریم. با این حال، وقتی وارد فروشگاه Trader Joe می‌شوید، می‌توانید به راحتی مواردی از تجارت Trader Joe را ببینید که منعکس‌کننده پنج فعالیت اصلی زنجیره ارزش هستند.

1. لجستیک ورودی. برخلاف سوپرمارکت‌های سنتی، Trader Joe’s تمام جمع‌آوری، قفسه‌بندی و ذخیره‌سازی موجودی را در ساعات منظم فروشگاه انجام می‌دهد. اگرچه این سیستم به طور بالقوه برای خریداران دیوانه کننده است، اما به تنهایی در هزینه های حقوق کارکنان صرفه جویی می کند. علاوه بر این، تدارکات در حالی انجام می شود که مشتریان هنوز در حال خرید هستند و این پیام استراتژیک را ارسال می کند که “ما همه با هم در این کار هستیم.”

2. عملیات. در اینجا مثالی از اینکه چگونه یک شرکت می تواند زنجیره ارزش را به طور خلاقانه اعمال کند آورده شده است. در اولین فعالیت شماره دو فوق، «تبدیل مواد اولیه به محصول نهایی» به عنوان یک فعالیت «عملیاتی» ذکر شده است. با این حال، از آنجایی که تبدیل مواد خام جنبه‌ای از صنعت سوپرمارکت نیست، می‌توانیم از این عملیات به معنای هر فعالیت معمولی فروشگاه مواد غذایی استفاده کنیم. بنابراین، بیایید «توسعه محصول» را جایگزین کنیم زیرا این عملیات برای Trader Joe حیاتی است.

این شرکت محصولات خود را با دقت انتخاب می کند و شامل مواردی می شود که معمولاً در جای دیگری پیدا نمی کنید. محصولات دارای برچسب خصوصی بیش از 80 درصد از عرضه‌های آن را تشکیل می‌دهند که اغلب دارای بیشترین حاشیه سود هستند، زیرا Trader Joe می‌تواند آنها را در حجم کارآمد عرضه کند. 2 یکی دیگر از بخش‌های حیاتی توسعه محصول برای Trader Joe تست طعم و برنامه‌های تعامل سرآشپز است که کیفیت بالا و اصلاح مداوم محصول را تضمین می‌کند.

3. لجستیک خروجی. بسیاری از سوپرمارکت ها تحویل خانه را ارائه می دهند، اما Trader Joe این کار را نمی کند. با این حال، در اینجا، می‌توانیم فعالیت لجستیک خروجی را در طیف وسیعی از امکاناتی که خریداران پس از حضور در فروشگاه Trader Joe با آن مواجه می‌شوند، اعمال کنیم. این شرکت به دقت در مورد نوع تجربه ای که می خواهد هنگام بازدید از فروشگاه های خود داشته باشد، فکر کرده است.

از جمله تدارکات تاکتیکی فراوان جو تریدر می توان به چشیدن آن در فروشگاه اشاره کرد. معمولاً چندین محصول طعم دهنده به طور همزمان ساخته می شود که فضایی سرزنده ایجاد می کند و اغلب با فصول و تعطیلات همزمان است. ایستگاه های چشایی اقلام جدید و آشنا دارند که توسط پرسنل تهیه و سرو می شود.

4. بازاریابی و فروش. معامله گر جو در انجام بازاریابی سنتی نسبت به رقبای خود کار سخت تری دارد. با این حال، کل تجربه فروشگاه نوعی بازاریابی است. کپی‌رایترهای این شرکت، برچسب‌های محصولات را برای مشتریانش جذاب می‌سازند. نام تجاری منحصر به فرد و فرهنگ نوآورانه Trader Joe نشان می دهد که این شرکت مشتریان خود را به خوبی می شناسد – که باید، زیرا شرکت در واقع نوع مشتریانی را که ترجیح می دهد انتخاب کرده و از آن مدل منحرف نشده است.

از طریق این بازاریابی غیرمستقیم سبک و تصویر، تریدر جو موفق شده است خود را در بازار متمایز کند و در نتیجه مزیت رقابتی خود را افزایش دهد.

5. خدمات. خدمات مشتری برای معامله گر جو بسیار مهم است. به طور کلی، شما دو برابر بیشتر از خریداران در فروشگاه های آنها کارمند می بینید. هر کاری که آنها در حال حاضر انجام می دهند، کارکنانی دوستانه، آگاه و سخنور در درجه اول برای آن هستند شما آنها آماده هستند. کارمندان از وقفه های خریداران استقبال می کنند و بلافاصله برای یافتن محصول شما یا پاسخ به سوال شما عجله می کنند. علاوه بر این، این شرکت همیشه از یک طرح بازپرداخت بدون سوال استفاده کرده است. شما آن را دوست ندارید، پول خود را پس می گیرید.

چرا برخی از شرکت ها حاشیه سود بیشتری نسبت به رقبای خود دارند؟ چگونه یک شرکت نسبت به همتایان خود مزیت رقابتی کسب می کند؟ پاسخ به این سوالات را می توان در تحلیل زنجیره ارزش یافت.

تحلیل زنجیره ارزش فرآیند بررسی فعالیت هایی است که ورودی های یک محصول یا خدمات را به خروجی ای که توسط مشتری ارزش گذاری می شود تغییر می دهد. شرکت ها تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش را با بررسی هر مرحله از تولید مورد نیاز برای ایجاد یک محصول و شناسایی راه هایی برای افزایش عملکرد زنجیره انجام می دهند.

تحلیل زنجیره ارزش پورتر

در سال 1985، مایکل پورتر، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد، یک مدل زنجیره ارزش پایه را در کتاب خود نوشت. مزیت رقابتی: ایجاد و حفظ عملکرد برتر معرفی کرد. او چندین مرحله کلیدی را که در تمام تحلیل‌های زنجیره ارزش مشترک است شناسایی کرد و مشخص کرد که فعالیت‌های اولیه و پشتیبان وجود دارد که وقتی در بهینه‌ترین سطوح انجام شود، برای مشتریان ارزش ایجاد می‌کند، به طوری که ارزش ارائه شده به مشتری از هزینه ایجاد هر چه ارزش بالاتر باشد، سود بیشتر است. چارچوب پورتر فعالیت ها را به دسته های اصلی و پشتیبانی گروه بندی می کند.

فعالیت های اولیه بر دریافت ورودی ها، تبدیل آنها به خروجی و تحویل خروجی به مشتری متمرکز است. فعالیت های پشتیبانی نقش فرعی در فعالیت های اولیه ایفا می کنند. زمانی که یک شرکت در ترکیب این فعالیت ها برای ارائه محصول یا خدمات برتر کارآمد باشد، آنگاه مشتری حاضر است برای محصول بیشتر از هزینه ساخت و تحویل محصول بپردازد که منجر به حاشیه سود بالاتر می شود.

بیایید با مثالی از یک شرکت مدیریت دارایی کار کنیم. هدف مشتری دستیابی به بالاترین بازگشت سرمایه ممکن در چارچوب دستورالعمل ها و محدودیت های تعیین شده توسط مشتری است.

فعالیت های اولیه این شرکت عبارتند از:

  • تیم سرمایه گذاری (مدیران پورتفولیو، تحلیلگران) – مسئول اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاری.
  • عملیات و معامله گران – آنها وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که سرمایه گذاری ها مطابق با دستورالعمل های تعیین شده توسط مشتری بوده و معاملات با بهترین قیمت انجام می شود.
  • بازاریابی و فروش – مسئول ارائه به مشتریان.
  • خدمات (مدیریت ارتباط با مشتری) – مسئول ارائه کلیه نقاط تماس به مشتری.

فعالیت های پشتیبانی عبارتند از:

  • فن آوری – ماژول های تجاری و مشتری را طراحی می کند که کارآمد و موثر باشد، به تیم اجازه می دهد تا بالاترین سطح خدمات را ارائه دهد و بهترین تصمیمات سرمایه گذاری را اتخاذ کند.
  • منابع انسانی – بالاترین سطح استعداد را در شرکت پیدا کرده و حفظ می کند.
  • زیر ساخت – شامل وکلا و مدیران ریسک که نظارت آنها برای اطمینان از انطباق با دستورالعمل های مشتری، کنترل ریسک سرمایه گذاری و عملکرد شرکت در چارچوب مقررات تعیین شده توسط SEC بسیار مهم است.

چگونه می توان زنجیره ارزش را بهبود بخشید؟

هنگامی که یک شرکت زنجیره ارزش خود را در نظر می گیرد، باید ارزش پیشنهادی خود یا آنچه که آن را از رقبای خود متمایز می کند، در نظر بگیرد. تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش برای بهبود سود با ایجاد محصول یا خدماتی طراحی شده است که آنقدر برتر است که مشتریان مایل به پرداخت بیشتر از هزینه توسعه آن هستند.

اما بهبود زنجیره ارزش برای بهبود نباید هدف نهایی باشد. در عوض، یک شرکت باید تصمیم بگیرد که چرا می خواهد زنجیره ارزش خود را از نظر مزیت رقابتی بهبود بخشد تا خود را از همتایان خود متمایز کند. دو استراتژی رایج مزیت رقابتی شامل ارائه دهنده کم هزینه یا تخصص / تمایز محصول یا خدمات است.

  • ارائه دهنده کم هزینه تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش بر هزینه ها و چگونگی کاهش این هزینه ها توسط یک شرکت متمرکز است.
  • تخصص تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش بر فعالیت هایی متمرکز است که یک محصول یا تمایز منحصر به فرد در خدمات ایجاد می کند.

بیایید به مثال مدیریت دارایی خود برگردیم. پس از شناسایی زنجیره ارزش، مدیر دارایی باید مزیت رقابتی خود را مشخص کند و فعالیت هایی را دنبال کند که هدف آنها دستیابی به آن اهداف است. در این حالت، مدیر دارایی می خواهد با ارائه محصولی که بازدهی ثابت و بالاتری در طول سه سال داشته باشد، استراتژی تمایز را دنبال کند. بر اساس انگیزه های منحصر به فردی که پورتر شناسایی می کند، شرکت باید بر روی سیاست ها و تصمیمات خود تمرکز کند و یاد بگیرد که از نظر عملکرد متمایز شود.

نکاتی برای این مقاله

  • زنجیره ارزش یک مدل کسب و کار گام به گام برای تبدیل یک محصول یا خدمات از ایده به واقعیت است.
  • زنجیره ارزش به افزایش کارایی یک کسب و کار کمک می کند تا کسب و کار بتواند بیشترین ارزش را با کمترین هزینه ممکن ارائه دهد.
  • هدف نهایی یک زنجیره ارزش ایجاد مزیت رقابتی برای یک شرکت با افزایش بهره وری و در عین حال معقول نگه داشتن هزینه ها است.
  • تئوری زنجیره ارزش پنج فعالیت اصلی و چهار فعالیت پشتیبانی شرکت را تجزیه و تحلیل می کند.