مزایای مدیتیشن چیست؟ 15 فواید فوق العاده مدیتیشن


مزایای مدیتیشن چیست؟ چه چیزی می تواند بهتر از دستیابی به اهداف بزرگ شما باشد؟ خوب، معلوم می شود که مدیتیشن، به عنوان کاری که می توانید به صورت روزانه انجام دهید، مزایای هر موفقیتی را بدون هزینه و با تلاش اندک ارائه می دهد. مزایای مدیتیشن می تواند در تمام بخش های زندگی شما نفوذ کند و سلامت کلی شما را در دراز مدت بهبود بخشد.

مدیتیشن به عنوان ذهن آگاهی

مطالعات در مورد مدیتیشن به طور کلی بر طیف گسترده ای از مراقبه ها متمرکز است که می توان آن را ذهن آگاهی نامید. ذهن آگاهی صرفاً به این معنی است که افکار خود را بر آگاهی از یک چیز یا لحظه متمرکز کنید. این می تواند نفس شما باشد (یک تمرکز معمولی در مدیتیشن)، یا می تواند یک تصویر، یک کلمه یا یک احساس باشد.

در مقاله پیشگیری از حواس پرتی در اینجا 10 کاری وجود دارد که می توانید برای افزایش تمرکز و بهبود عملکرد خود انجام دهید.

ساده به نظر می رسد، اما وقتی آن را امتحان می کنید، متوجه می شوید که ذهن شما چقدر می خواهد به اطراف بپرد. جورج دورسکی، که در مورد مدیتیشن می نویسد، می گوید: «هیچ ایرادی در این نیست: «وقتی یک فکر «سرگردان» به وجود می آید، تمرین کننده باید به سرعت آن را تشخیص دهد و سپس به تمرکز برگردد، و این نباید فقط نفس کشیدن باشد. فکر، مانند یک مانترا، انجام خواهد داد.

در اینجا 15 راه وجود دارد که مزایای مدیتیشن می تواند زندگی شما را بهبود بخشد، خواه به آن اهداف عالی برسید یا خیر.

1. استرس را بهتر کنترل کنید.

به گفته یک منبع جدید، وقتی مدیتیشن می کنید، بار اطلاعاتی که هر روز جمع آوری می شود را از بین می برید و استرس خود را افزایش می دهید.

بیشتر استرس ما به دلیل ورودی بیش از حد و کمبود زمان یا ابزار برای مدیریت ورودی های جدید به مغز است. ما اطلاعات را دریافت می کنیم و در خود احساسات ایجاد می کنیم و بیش از حد درگیر فکر کردن به آنها می شویم. مغز ما نمی داند ابتدا باید چه کاری انجام دهد، بنابراین فقط به چرخش روی تمام اطلاعاتی که دریافت می کند ادامه می دهد. این بدان معناست که استرس بیشتری به ما وارد کنید.

مدیتیشن به مغز شما کمک می کند تا با صرف زمان استراحت و چرخش اطلاعات، ذره ذره و رها کردن چیزهای بی اهمیت، همه چیز را رها کند.

2. روش کار مغز خود را بهبود بخشید.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که یک فرآیند مغزی به نام چرخش بیشتر در افرادی که مدیتیشن می کنند اتفاق می افتد.

چرخش عبارت است از “تاخوردن” قشر مغز در نتیجه رشد، که به نوبه خود ممکن است به مغز اجازه دهد اطلاعات را سریعتر پردازش کند. اگرچه تحقیقات مستقیماً این را ثابت نکرده است، دانشمندان معتقدند که چرخش در پردازش اطلاعات، تصمیم‌گیری، شکل‌گیری حافظه و بهبود توجه مغز نقش دارد.

اگر این کافی نیست، شواهدی از اسکن های MRI وجود دارد که مدیتیشن می تواند ارتباطات بین سلول های مغز را تقویت کند. یک مطالعه نشان داد که مدیتیشن “ممکن است با تغییرات ساختاری در مناطقی از مغز که برای پردازش حسی، شناختی و عاطفی مهم هستند، مرتبط باشد.” داده ها همچنین نشان می دهد که مدیتیشن ممکن است افکار غیر ضروری را در ساختار قشر مغز کاهش دهد.

مطالعه دیگری نشان داده است که مدیتیشن باعث کاهش سن مغز می شود. به عبارت دیگر، مدیتیشن نه تنها ممکن است مغز شما را بهتر کار کند، بلکه ممکن است روند پیری در مغز را نیز کند کند.

3. با خودتان در تماس باشید.

مشغله های زندگی مدرن، همراه با هجوم مداوم رسانه ها که به ما می گویند چگونه نگاه، احساس و رفتار کنیم، می تواند باعث شود ما از خودمان جدا شویم. ممکن است برقراری ارتباط با ارزش ها و احساسات شما دشوار باشد. ما شاهد تعیین استانداردها هستیم و می‌خواهیم آن استانداردها را رعایت کنیم، بنابراین وانمود می‌کنیم که به شیوه‌ای خاص عمل می‌کنیم، حتی زمانی که ممکن است نباشیم.

فواید مدیتیشن می تواند به ما در این امر کمک کند. به گفته محقق اریکا کارلسون،

“ذهن‌آگاهی به ما کمک می‌کند تا خود واقعی خود را از دو طریق ببینیم: مشاهده بدون قضاوت و توجه. مشاهده بدون قضاوت افراد را قادر می‌سازد تا خود را بدون احساس هیچ گونه احساسات منفی بشناسند.”

4. نمرات خود را بهبود بخشید.

چه دانشجوی پاره وقت، چه دانشجوی تمام وقت یا فردی که دوست دارد برای تفریح ​​در امتحانات شرکت کند، مدیتیشن می تواند به شما کمک کند آموخته های خود را یاد بگیرید و به خاطر بسپارید.

یک مطالعه نشان داد که آموزش تمرکز حواس منجر به بهبود دقت GRE و ظرفیت حافظه کاری بالاتر می شود. محققان به این نتیجه رسیدند که “این بهبود را می توان حداقل تا حدی با کاهش سردرگمی ذهن در حین کار توضیح داد.”

محققان تخمین می زنند که آموزش ذهن آگاهی منجر به افزایش متوسط ​​16 درصدی در GRE می شود.

5. افزایش بهره وری در موقعیت های با عملکرد بالا

یک مطالعه در سال 2012 شرکت کنندگان را در موقعیت چندوظیفه ای در دنیای واقعی قرار داد. آنها باید چندین فعالیت را انجام می دادند که به اشکال مختلف ورودی در یک محیط اداری معمولی نیاز داشت و آنها باید همه آنها را در 20 دقیقه تکمیل می کردند.

برخی از شرکت کنندگان آموزش تمرکز حواس یا مدیتیشن دریافت کردند و برخی نه. سپس دوباره همه آنها را آزمایش کردند. محققان گزارش دادند: «تنها شرکت‌کنندگانی که بهبود نشان دادند، کسانی بودند که آموزش تمرکز حواس را دریافت کردند.

مطالعه دیگری نشان داد که “افکار مدیتیشن روزانه می تواند منجر به فعالیت مغز پیشانی شود، در الگویی که دانشمندان شناختی آن را حالت های عاطفی مثبت و فعالانه می نامند – حالاتی که ما را بیشتر از آنچه که هستیم درگیر جهان می کند.” “

در این مقاله راه های افزایش بهره وری راه هایی را در اختیار شما قرار داده ایم که می توانید به روشی ساده و کارآمد بهره وری خود را افزایش دهید.

فواید مدیتیشن

6. درباره موسیقی بیشتر بدانید.

آیا عاشق می شوید اما متوجه می شوید که بخش هایی از آن را در وسط یک کنسرت یا نمایش از دست داده اید؟ یک مطالعه نشان داد که مدیتیشن می تواند به شما کمک کند آگاه و آگاه باشید

اکثر افراد در «گروه‌های ذهن‌آگاهی» در این مطالعه گفتند که وظیفه ذهن‌آگاهی «تجربه شنیداری آن‌ها را با افزایش توانایی‌شان برای تمرکز روی موسیقی بدون حواس‌پرتی تغییر داد».

7. اثرات مثبت حتی زمانی که مدیتیشن نمی کنید.

محققان دریافته‌اند که روشی که مدیتیشن به مغز شما کمک می‌کند تا بهتر کار کند، سازگار است، نه فقط زمانی که روی یک کوسن با چشمان بسته می‌نشینید، بلکه همیشه با شما می‌ماند. بر اساس این مطالعه، «اثرات آموزش مدیتیشن بر پردازش هیجانی مغز ممکن است به حالت‌های غیر مراقبه منتقل شود».

محققان خاطرنشان می کنند که این ممکن است به این معنی باشد که مزایای مدیتیشن مختص یک کار یا محرک خاص (مانند بالش یا مانترا) نیست، بلکه مربوط به فرآیند است، به این معنی که “ممکن است منجر به تغییرات پایدار در عملکرد ذهنی شود.” بودن. ”

8. انزوا و احساس ارتباط را کاهش دهید

عجیب است که در عصر ارتباط مداوم، انزوا و تنهایی می تواند تلخ تر شود. اما این اتفاق می افتد، و زمانی که احساس انزوا افزایش می یابد، می تواند طاقت فرسا باشد.

با این حال، مدیتیشن در یک مطالعه بر روی افراد مسن نشان داده است که احساس تنهایی را کاهش می دهد، و کسانی که مراقبه ماورایی را حتی برای مدت بسیار کوتاهی تمرین کرده اند، می گویند که تمرین مراقبه احساس ارتباط و کامل بودن می کند. بودن «سطح اولیه تنهایی» را فراهم می کند.

9. کاهش علائم اضطراب و افسردگی

مدیتیشن می تواند به شما کمک کند احساس ارتباط داشته باشید و استرس را مدیریت کنید، اما در مورد یک اختلال اضطرابی مداوم چطور؟ در مورد احساسات منفی طاقت فرسا یا آن احساس ناتوان کننده افسردگی چطور؟

خوب، مطالعه‌ای روی دانش‌آموزان دبیرستانی نشان داد که مزایای تمرکز حواس و مدیتیشن می‌تواند به هر دو کمک کند: آنها کاهش می‌دهند.

10. با بیماری مبارزه کنید و سالمتر بمانید.

فواید مدیتیشن می تواند هم برای مغز و هم برای بدن مفید باشد. توانایی مدیریت بهتر استرس می تواند تأثیر آن را بر بدن شما کاهش دهد، که می تواند علائم و تشدید فیزیکی مسائل مختلف سلامتی، از جمله درد مزمن را کاهش دهد.

یکی از محققان بیمارستان آموزشی دانشکده پزشکی هاروارد خاطرنشان می‌کند: «همه چیزهایی که در طول مدیتیشن اتفاق می‌افتد، بر کل بدن تأثیر می‌گذارد، نه فقط بر مغز». وقف مدیتیشن فواید زیادی برای سلامتی دارد.

11. بهتر بخوابید.

بیایید نگاهی گذرا بیندازیم: مدیتیشن می تواند به شما کمک کند بهتر با استرس کنار بیایید، به شما کمک کند خود را بهتر بشناسید (و دوست داشته باشید) و به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کنید.

تنها با مزایای مدیتیشن به نظر می رسد که می توانید در شب بهتر بخوابید. به هر حال، اگر بتوانید مغز خود را از هرج و مرج فکری و هیجانی که به وجود می آید دور نگه دارید، احتمال اینکه به رویاهای شیرین بیفتید بسیار بیشتر است.

تمرین‌های مدیتیشن بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارند، رویدادهای مختلف انعطاف‌پذیری عصبی را القا می‌کنند، عملکردهای اتونوم، متابولیک، غدد درون‌ریز و ایمنی را تعدیل می‌کنند و بنابراین تغییرات تنظیمی طبیعی را در حالات مختلف رفتاری از جمله خواب ایجاد می‌کنند.

مدیتیشن می تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید، پس همین امروز آن را امتحان کنید.

وقتی از گروهی از روانشناسان خواسته شد تا چندین استراتژی برای دستیابی به اهداف کاهش وزن پیشنهاد کنند، از هر 10 نفر 7 نفر گفتند که تمرین مراقبه یا تمرکز مفید خواهد بود.

برنامه مدیتیشن محبوب، Headspace، خاطرنشان می‌کند که مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند آگاهانه روی غذا خوردن تمرکز کنید، که شما را تشویق می‌کند زمانی که گرسنه هستید غذا بخورید، نه زمانی که استرس یا ناراحتی دارید. هنگامی که این مهارت را توسعه دادید، می تواند به کاهش وزن طبیعی شما کمک کند، که یکی از سودمندترین مزایای مدیتیشن برای بسیاری است.

13. شما را دوست بهتری می کند.

منطقی است که بتوانید خودتان را بهتر بشناسید و بپذیرید که ممکن است در شناخت و پذیرش دیگران به شما کمک کند. مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که مدیتیشن “تخصص ذهنی برای پرورش احساسات مثبت” را افزایش می دهد.

به عبارت دیگر، افرادی که مدیتیشن می کنند تمایل دارند به جای احساسات منفی، با احساسات مثبت بیشتری پاسخ دهند. آنها نسبت به دیگران احساس همدلی و شفقت قوی تری دارند و به طور کلی آنها را دوست بهتری با دیگران می کنند.

14. دامنه توجه خود را افزایش دهید.

مطالعات نشان می دهد که آموزش تمرکز حواس به مغز کمک می کند تا ارتباط بهتری برقرار کند. این برای شما به این معنی است که مغز شما پس از مدیتیشن، دسترسی و پردازش اطلاعات را آسان‌تر می‌یابد. همراه با آن، تمرکز حواس مغز شما را آموزش می دهد تا به سرعت اطلاعاتی را که مهم نیستند منتشر کند.

بنابراین، مزایای مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا در جمع‌آوری اطلاعات، پردازش سریع آن‌ها و دور ریختن چیزهایی که نیاز ندارید، بهتر عمل کنید. انجام خیلی خوب کاری است که به شما امکان می دهد بر روی اطلاعات و وظایف پیش روی خود تمرکز کنید.

15. ایده های بیشتری بسازید.

اگر می‌خواهید بتوانید راحت‌تر به بخش خلاق و تخیلی مغز خود دسترسی پیدا کنید، وقت آن است که کنار بروید و مدیتیشن را شروع کنید. ماهیت ذهن آگاهی «چنگ زدن و رها کردن»، یعنی توانایی رها کردن یک فکر و رها کردن آن، برای چیزی که یک مطالعه آن را «تفکر واگرا» می نامد بسیار مفید است.

تمرین مدیتیشن به مغز کمک می کند تا کمتر قضاوت کننده و پذیرا باشد، در حالی که “کنترل از بالا به پایین و رقابت محلی” کمتری اعمال می کند. مغز شما به روی ایده‌ها و ورودی‌های جدید باز می‌شود، که محققان می‌گویند «پرش از یک فکر به فکر دیگر را آسان‌تر می‌کند – همانطور که در تفکر واگرا لازم است».

نتیجه گیری و پایان

مزایای مدیتیشن گسترده است و می تواند تأثیر مثبتی بر بسیاری از زمینه های زندگی شما داشته باشد. چه به دنبال افزایش تمرکز، ایجاد شفقت بیشتر یا سالم‌تر شدن باشید، مدیتیشن می‌تواند به همه این موارد کمک کند، به خصوص اگر در مدیتیشن طولانی‌مدت شرکت می‌کنید.

پیشنهاد می کنیم موضوعات زیر را دوست داشته باشید: