مهارت های اجتماعی چیست؟ همه چیز در مورد آن + نکات یادگیری


مهارت های اجتماعی در ایجاد روابط شخصی و حرفه ای ضروری است. نشان دادن مهارت های قوی بین فردی می تواند به شما در دستیابی به اهداف شغلی، کمک به شرکت در دستیابی، عملکرد خوب در طول فرآیند استخدام و گسترش شبکه حرفه ای شما کمک کند. درک و بهبود مهارت های اجتماعی می تواند برای شما در هر زمینه ای از زندگی مفید باشد. در این مقاله به این می پردازیم که مهارت های اجتماعی چیست و چرا اهمیت دارند و مثال ها و نکاتی برای بهبود مهارت های شما ارائه می دهیم.

مهارت های اجتماعی چیست؟

مهارت های اجتماعی برای برقراری ارتباط روزانه با دیگران به روش های مختلف از جمله کلامی، غیرکلامی، نوشتاری و بصری استفاده می شود. به مهارت های اجتماعی «مهارت های بین فردی» یا «مهارت های نرم» نیز می گویند.

مهارت های کلامی شامل زبان گفتاری است، در حالی که ارتباطات غیرکلامی شامل زبان بدن، حالات چهره و تماس چشمی است. هر بار که با شخص دیگری تعامل می کنید، از نوعی مهارت های اجتماعی استفاده می کنید. مهارت های اجتماعی قوی می تواند به شما در ایجاد و حفظ روابط حرفه ای و شخصی موفق کمک کند.

چرا آنها مهم هستند؟

مهارت های اجتماعی مهم هستند زیرا می توانند به شما کمک کنند تا ارتباط موثرتر و کارآمدتری داشته باشید، بنابراین به ایجاد، حفظ و رشد روابط با همکاران، مشتریان و مخاطبین جدید کمک می کند. این مهارت ها صرف نظر از موقعیت، صنعت یا سطح تجربه شما برای حفظ و بهبود مهم هستند.

فواید

داشتن مهارت های اجتماعی به خوبی توسعه یافته فواید زیادی برای روابط شخصی و حرفه ای شما دارد. با مهارت های اجتماعی قوی، شانس خود را افزایش می دهید:

  • نیازها و خواسته های خود را واضح و موثر بیان کنید
  • روابط بهتر و بالقوه تری داشته باشید
  • موقعیت های اجتماعی پیچیده را مرور کنید
  • برای فرصت های شغلی در نظر گرفته شود
  • احساس شادتر بودن داشته باش

مزایای شغلی شما

مهارت های اجتماعی را برای حرفه خود توسعه دهید. مهارت های اجتماعی به شما این فرصت را می دهد که:

  • ایده ها، اطلاعات، تکنیک ها و دیدگاه ها را از افراد با پیشینه های مختلف دریافت کنید
  • دیدگاه خود را به نفع دیگران مطرح کنید
  • انجام وظایف و همکاری با دیگران برای رسیدن به یک هدف مشترک
  • حمایت متقابل برای شرایط سخت یا دشوار
  • شبکه خود را برای یادگیری و دنبال کردن فرصت های جدید گسترش دهید
  • بازخورد و ارجاعات شخصی دریافت کنید
  • محل کار را لذت بخش تر کنید

شش نمونه از مهارت های اجتماعی مهم

در اینجا چند مهارت اجتماعی مهم وجود دارد که می توانید برای تسهیل تعاملات بهتر در محل کار خود ایجاد کنید:

1. ارتباط موثر

توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران یک مهارت اجتماعی کلیدی است. اگر مهارت های ارتباطی قوی دارید، می توانید به وضوح افکار و ایده های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. ارتباط موثر برای رهبران خوب است زیرا آنها می توانند پروژه ها و اهداف را به راحتی توضیح دهند.

2. حل تعارض

در هر صورت ممکن است اختلاف نظر و نارضایتی وجود داشته باشد. حل تعارض توانایی دستیابی به منبع یک مشکل و یافتن راه حل قابل اجرا است. مهارت های خوب حل تعارض در هر شغلی مهم است، اما ممکن است به ویژه برای موقعیتی در HR مناسب باشد، جایی که شما اغلب به اختلافات بین کارمندان رسیدگی می کنید یا در نقش خدمات مشتری، جایی که اختلافات را برای مشتریان در مورد محصولات یک شرکت حل می کنید. می کنید.

3. گوش دادن فعال

گوش دادن فعال توانایی توجه دقیق به شخصی است که با شما در ارتباط است. شنوندگان فعال اغلب به دلیل توجه و احترامی که به دیگران می دهند مورد توجه همکاران خود قرار می گیرند. شما می توانید مهارت های شنیداری خود را با تمرکز بر گوینده، اجتناب از حواس پرتی، و منتظر ماندن برای آماده سازی پاسخ خود تنها پس از پایان سخنرانی (و نه زمانی که او در حال صحبت است) بهبود بخشید.

4. همدلی

همدلی توانایی درک و تشخیص احساسات شخص دیگر است. اگر همدل باشید، دیگران اغلب به شما اعتماد خواهند کرد. همدلی بیشتر مستلزم تلاشی آگاهانه برای بررسی دقیق احساسات دیگران است. اگر همدلی و رابطه خود را با دیگران تقویت کنید، می توانید روابط قوی تر، محترمانه تر و بازتر ایجاد کنید.

5. مدیریت روابط

مدیریت روابط توانایی حفظ روابط سالم و ایجاد روابط کلیدی است. برای مثال، اگر شغلی در زمینه خدمات مشتری دارید، ممکن است مسئول ایجاد رابطه بین شرکت خود و مجموعه خاصی از مشتریان باشید. مدیران در سازمان ها مشارکت با سهامداران و سرمایه گذاران را مدیریت می کنند. این مهارت اجتماعی باعث شکوفایی روابط حرفه ای می شود و همه ذینفعان می توانند از آن بهره مند شوند.

6. احترام گذاشتن

یک جنبه کلیدی احترام این است که بدانیم چه زمانی و چگونه باید ارتباط را شروع کرد و به آن پاسخ داد. در یک محیط گروهی یا گروهی، اجازه دادن به دیگران برای صحبت بی وقفه یک مهارت ارتباطی ضروری است که نشان دهنده احترام است. برقراری ارتباط محترمانه همچنین می تواند به معنای استفاده عاقلانه از وقت خود با شخص دیگری باشد – ماندن در موضوع، پرسیدن سؤالات واضح و پاسخ دادن به سؤالاتی که به طور کامل پاسخ داده شده است.

چگونه مهارت های اجتماعی خود را تقویت کنیم؟

راه های مختلفی برای بهبود مهارت های اجتماعی وجود دارد. شروع با:

1. بازخورد دریافت کنید

از دوستان، مربیان یا مدیران مورد اعتماد بخواهید که بازخورد صادقانه در زمینه های شما برای بهبود ارائه دهند.

2. هدف گذاری کنید

از این بازخورد برای شروع تعیین اهداف قابل اندازه گیری برای ایجاد مهارت های اجتماعی خود استفاده کنید. چارچوب هدف SMART (مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان) ممکن است در ردیابی پیشرفت شما مفید باشد.

3. منابع را بیابید

چندین کلاس مهارت های اجتماعی، راهنماها، کتاب ها و ابزارهای دیگر در دسترس هستند – هم پولی و هم رایگان. می توانید به دنبال دوره های مهارت های اجتماعی عمومی یا دوره های مهارتی خاص، مانند زبان بدن یا کاریزما باشید.

4. مناطقی را برای تمرین مشخص کنید

هنگامی که تاکتیک ها و نکاتی را برای بهبود مهارت های اجتماعی خود آموختید، آنها را در خانه و محل کار به کار ببرید. شما همچنین می توانید به دنبال فرصت های داوطلبانه یا فعالیت های فوق برنامه باشید که در آن می توانید مهارت های بین فردی را تمرین کنید.

چگونه مهارت های اجتماعی خود را در جستجوی کار نشان دهیم؟

همچنین مهم است که مهارت های اجتماعی خود را در طول فرآیند استخدام نشان دهید. توانایی کار و ایجاد روابط مؤثر با دیگران، ویژگی بسیار مهمی است که کارفرمایان در کاندیداها به دنبال آن هستند و می تواند تناسب شما را با فرهنگ شرکت خود نشان دهد.

برای نشان دادن مهارت های اجتماعی در نامه پوششی خود، نمونه ای از زمان صرف شده با دیگران برای رسیدن به هدفی که منجر به موفقیت تیم یا سازمان شما شده است، ارائه دهید. در رزومه خود، دستاوردهای خاص و قابل اندازه گیری را فهرست کنید، سپس می توانید توضیح دهید که چگونه از مهارت های اجتماعی خود برای رسیدن به اهداف خود در طول مصاحبه استفاده کنید.

آموزش مهارت های اجتماعی چگونه اجرا می شود؟

آموزش مهارت های اجتماعی که به اختصار SST نامیده می شود، بیشتر آموزش های مهارت های اجتماعی از ساختار اجرایی مشابه مراحل و تکنیک های هدفمند پیروی می کنند که ممکن است مهارت های اجتماعی فرد را افزایش دهد. در اینجا چند راه وجود دارد که درمانگران یا مربیان می توانند آموزش مهارت های اجتماعی را اجرا کنند:

  1. مشکل را شناسایی کنید. مربی یا درمانگر یک بحث کامل با کارآموز انجام می دهد تا مشکل اجتماعی اساسی را شناسایی کند. برای مثال، از طریق بحث، درمانگر ممکن است متوجه شود که کارآموز ترس اجتماعی از جمعیت زیاد دارد. هنگامی که آنها مشکل را کشف کردند، می توانند برنامه ای برای غلبه بر آن ارائه دهند.

  2. اهداف تعیین کنید. درمانگر یا مربی به شما کمک می کند یک هدف کلی و اهداف خاصی را تعیین کنید که می خواهید با SST به آنها برسید. به عنوان مثال، هدف کلی ممکن است این باشد که به راحتی با افراد در محل کار خود معاشرت کنید. یک هدف کوچک می تواند این باشد که یاد بگیرید چگونه به درستی به دیگران سلام کنید.

  3. مدل. قبل از اینکه یک درمانگر بتواند از شما انتظار داشته باشد که یک مهارت را توسعه دهید، باید آن مهارت را برای شما مدل کند. به این ترتیب می توانید ببینید قبل از اینکه خودتان آن را امتحان کنید، چه کاری باید انجام دهید.

  4. تمرین رفتاری. آموزش رفتاری یا ایفای نقش یکی از جنبه های مهم SST است. این شامل تمرین مهارت ها در یک موقعیت شبیه سازی شده قبل از اعمال آنها در یک موقعیت اجتماعی واقعی است.

  5. بازخورد اصلاحی درمانگر شما در طول یک جلسه آموزشی بازخورد ارائه می کند تا بتوانید یک مهارت یا رفتار خاص را اصلاح کنید و بیشتر تمرین کنید. این یک تکنیک تشویق کننده است که به شما کمک می کند مهارت های خود را در زمینه ای توسعه دهید که ممکن است هنوز در آن قوی نباشید.

  6. تقویت مثبت یک درمانگر ممکن است برای پاداش دادن به مهارت های اجتماعی بهبود یافته، تقویت مثبتی ارائه دهد.

  7. مشق شب. درمان معمولاً تنها حدود یک ساعت در هر جلسه طول می‌کشد، بنابراین احتمالاً تمرین‌ها و تمرین‌هایی برای تمرین مهارت‌های اجتماعی خاص در خانه دریافت خواهید کرد. درمانگر یا مربی شما احتمالاً می خواهد که دفعه بعد که تکالیف شما را ببینید چگونه پیش می رود.

تمرین معمولاً کوتاه مدت است و ممکن است در صورت نیاز تکرار شود. گاهی اوقات مسائل اساسی دیگری در آموزش مهارت‌های اجتماعی ظاهر می‌شود که ممکن است نیاز به درمان دیگری در کنار آموزش مهارت‌های اجتماعی داشته باشد.

مهارت هایی که می توان از طریق آموزش مهارت های اجتماعی بهبود بخشید:

انواع مختلفی از مهارت های اجتماعی وجود دارد که می توانید از طریق آموزش مهارت های اجتماعی آنها را بهبود بخشید، از جمله:

  • گوش کنید این ابزار ضروری است که باید توسعه داده شود و در موقعیت های مختلف اجتماعی در زندگی مورد استفاده قرار گیرد. گوش دادن به ایجاد اعتماد، حل تعارضات و بهبود روابط کمک می کند.

  • ابراز همدردی یک مهارت کلیدی است که امکان ایجاد پیوند اجتماعی را فراهم می کند. همدلی یک مهارت مهم است که SST می تواند با ایفای نقش آن را بهبود بخشد. این به کارآموز اجازه می دهد تا به احساسات دیگرانی که ممکن است با آنها سر و کار دارد فکر کند و خود را در همان موقعیت تصور کند. درک موقعیت، ادراکات و احساسات دیگران و توانایی برقراری ارتباط با درک این موضوع برای نقش های رهبری ضروری است.

  • قاطعیت می توان از طریق SST توسعه داد. کسانی که فاقد مهارت های اجتماعی هستند، اغلب یا بیش از حد پرخاشگر یا بیش از حد مطیع هستند. وقتی یک کارآموز یاد می گیرد که خود را ابراز کند، مرزهای سالمی ایجاد می کند که بدون ناراحتی یا ناراحتی دیگران باعث احترام می شود.

  • ارتباط غیر کلامی به زبان بدن از جمله تماس چشمی و حرکات اشاره دارد. مهارت های ارتباط غیرکلامی مناسب می تواند برای زندگی شخصی شما و همچنین زندگی کاری شما مفید باشد.

  • ارتباط کلامی برای ایجاد روابط اساسی همانطور که یاد می گیرید چگونه در مورد خود و دیگران ارتباط برقرار کنید، دیگران به احتمال بیشتری متوجه می شوند و می خواهند ارتباط برقرار کنند. دانستن اینکه چگونه مکالمات را بهتر انجام دهید به شما کمک می کند اطرافیان خود را درک کنید.

  • از طریق SST می توان به خودکنترلی دست یافت بهبود دهید زیرا یک مربی یا درمانگر به شما کمک می کند احساسات، افکار یا احساسات خود را در مورد موقعیت های اجتماعی کنترل کنید. این ممکن است تکانشگری یا طغیان های عاطفی شما را کاهش دهد و به شما کمک کند تا به طور موثر با ناامیدی مقابله کنید. استرس و اضطراب در مورد موقعیت های اجتماعی زمانی از بین می رود که آنها را کنترل کنید.

فواید آموزش مهارت های اجتماعی

SST عمدتاً برای افراد مبتلا به اختلالات روانی، روانی یا رشدی مفید است.

با این حال، کسانی که می خواهند اعتماد اجتماعی و مهارت های اجتماعی خود را بهبود بخشند نیز ممکن است سود ببرند. در اینجا برخی از مزایایی که یک کارآموز ممکن است از آموزش مهارت های اجتماعی دریافت کند آورده شده است:

  • در موقعیت های مختلف اجتماعی واکنش های مناسبی ایجاد می کند.
  • عزت نفس را بالا می برد.
  • توانایی فرد را برای عملکرد در موقعیت های اجتماعی روزانه بهبود می بخشد.
  • ارتباطات غیرکلامی و کلامی را تقویت می کند.
  • راندمان کار را افزایش می دهد.
  • اضطراب و استرس را در موقعیت های اجتماعی کاهش می دهد.
  • شادی و رضایت را افزایش می دهد.
  • کار گروهی تعاونی را تقویت می کند.
  • بهزیستی کلی ذهنی، اجتماعی و عاطفی را ارتقا می دهد.
  • چشم انداز شغلی را ترویج می کند.