چگونه یک کمپین دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟ طراحی از 0 تا 100


بزرگترین چالش برای بازاریابان دیجیتال و کسب و کارها این بوده است که بتوانند کمپین مناسبی را برای خود طراحی کنند و از آن نتیجه بگیرند. بزرگترین هدف هر کسب و کاری این است که در وهله اول مشتریان بالقوه را به مشتریان واقعی تبدیل کند و سپس مشتری را به سمت قیف فروش سوق دهد تا به وفاداری دست یابد. در طول این سفر شما روش ها و کمپین های مختلف بازاریابی را برای دستیابی به فروش بالا طراحی و اجرا می کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع کمپین های تبلیغاتی بپردازیم و این سوال را مطرح کنیم که چگونه یک کمپین دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟ بیایید پاسخ دهیم.

شاید تعجب کنید که چرا باید کمپین طراحی کنیم. آیا می توان آن را بدون طراحی کمپین فروخت؟ آیا طراحی کمپین های تبلیغاتی هزینه بر است؟ آیا مشتری از نظر ذهنی برای اجرای کمپین ها آماده است؟ اینها همه چیزهایی هستند که می خواهیم به آنها بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید اما اطلاعات زیادی در مورد آن ندارید، قطعا توصیه می شود آموزش بازاریابی دیجیتال بهترین دانش آموز را بخوانید.

ما دوست داریم کمپین های بازاریابی دیجیتال خود را طراحی کنیم تا به کسب و کارمان هویت بدهیم و مردم را به کارمان علاقه مند کنیم. هدف از کمپین ها برای هر کسب و کاری می تواند متفاوت باشد، اما مهم ترین نکته این است که اگر کمپین ها به درستی و دقیق اجرا شوند، به تمام اهداف شما می رسند.

شما بارها و بارها کمپین های مختلف را دیده اید و ممکن است به تازگی آنها را مرور کرده باشید، اما با خواندن این مقاله متوجه می شوید که چه برنامه ریزی دقیقی برای این کمپین ها و کارشناسان بازاریابی دیجیتال انجام شده است. وب مسترها هاوره در تلاش است تا بهترین کمپین ها را اجرا کند.

برای این طراحی نیازی به عصای جادویی ندارید، اما یک آموزش مناسب مانند یک عصای جادویی عمل می کند.

آنچه در این مقاله خواهید آموخت:

  • کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟
  • چگونه یک کمپین دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟
  • چه مناسبت هایی را برای کمپین در نظر بگیریم؟
  • چگونه بفهمیم کمپین موفق بوده است؟

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اگر بخواهیم کمپین های دیجیتال مارکتینگ را به زبان ساده توضیح دهیم و معنای آن را درک کنیم، می توان گفت که انجام یک سری فعالیت ها و برنامه ریزی های سازمان یافته و برنامه ریزی شده که هدف یک کسب و کار را پیش می برد، کمپین نامیده می شود. کمپین مجموعه ای از فعالیت هایی است که شما را به اهداف تجاری خود نزدیک می کند. اکنون این هدف برای هر کسب و کاری متفاوت است.

  1. یک کسب و کار فقط می خواهد یک کمپین برای جذب مشتریان بالقوه طراحی کند.
  2. سایر کسب و کارها مشتریان بالقوه را تشویق می کنند و آنها را به مشتریان واقعی تبدیل می کنند.
  3. کسب‌وکار دیگر فقط به فروش فکر می‌کند و فقط می‌خواهد اکنون یا از طریق مشتریان جدید یا خرید مجدد مشتریان قدیمی به حاشیه سود بالایی برسد.
  4. کسب و کار دیگر فقط هدفش معرفی برند است، یعنی بیشتر در صحنه آگاهی از برند کار می کند، حتی اگر فروش هم نداشته باشد، مهم نیست چون هدف از طراحی کمپین چیز دیگری بوده است.
  5. یک کسب و کار فقط به دنبال هدف گذاری مجدد است و فقط می خواهد مشتریان قدیمی خود را به خرید دوباره تشویق کند. اگر اطلاعاتی در مورد هدف گیری مجدد ندارید، مطالعه مقاله توصیه می شود هدف گذاری مجدد چیست؟ خواندن.
  6. یا کسب و کار دیگری به فکر راه اندازی یک قیف فروش مناسب است.

اگر با قیف فروش آشنایی ندارید در زیر به طور مختصر توضیح می دهیم.

مرحله اول قیف فروش آگاهی از برند یا آگاهی از برند نامیده می شود. شما باید برند خود را با محتوای بازاریابی، اعم از متنی یا ویدیویی، به جامعه مرتبط با کسب و کار هدف خود معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله سقوط شماست. در این قسمت شاهد سقوط زیاد خواهید بود. مرحله ی بعد توجه یا به آن جذب مخاطب می گویند. افرادی که در این مرحله در مرحله شما هستند، اگر روش های بازاریابی اولیه ای دارید، می توانید همه آنها را به مشتریان واقعی تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید کردند وارد صحنه شوید تحصیل یا جذب مشتری. مرحله ی بعد بازاریابی حفظ یعنی کاربر در یک بازه زمانی دوباره از شما خرید خواهد کرد. مرحله ی بعد وفاداری یا وفاداری تماس گرفت. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک می کند و شما را برندی می داند که برای آن مفید هستید.

آگاهی از برند – توجه – اکتساب – حفظ – وفاداری

توجه داشته باشید که برای هر مرحله می توان کمپین متفاوتی طراحی کرد.

کمپین های دیجیتال مارکتینگ روش های مختلفی برای برگزاری دارند و نمی توان یک قاعده و قانون کلی برای کسب و کارها معرفی کرد. شرکت های بزرگی مانند دیجی کالا، ایرانسل، سان هاست و …. بارها دیده ایم که از انواع روش های دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات استفاده می شود، اما روش هر کدام متفاوت است. شاید تا به حال تبلیغات بیلبوردی از سون هاست را ندیده باشید، اما ایرانسل در این زمینه پیشرو است و حداقل چند بار در تمام بزرگراه ها و خیابان ها تبلیغات دیده ایم.

برعکس شاید تا به حال تبلیغات کلیکی و بنری دیجی کالا را در فضای مجازی زیاد دیده باشید اما در مورد ایرانسل کمتر اینطور است.

استراتژی های کمپین
استراتژی های کمپین

چگونه یک کمپین دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟

در این قسمت بعد از توضیح مفهوم کمپین دیجیتال مارکتینگ می خواهیم نحوه طراحی این کمپین را بررسی کنیم پس با برترین زبان آموز همراه باشید:

1. هدف.

مهمترین چیز در طراحی هر کمپین این است که کمپین خود را با هدف ادامه دهید. بارها دیده شده که کسب و کارها بدون تعیین هدف کمپین طراحی کرده اند اما در نهایت شکست خورده اند زیرا فکر می کنند هدف گذاری موضوع مهمی نخواهد بود و به راحتی می توان از کنار آن گذشت. کاربران در طول کمپین و بازاریابی هدف شما را دنبال می کنند و اگر هدفی را دنبال کنید، کمپین به سمت هدف کشیده شده و منحل می شود.

اگر می خواهید یک کمپین بازاریابی ایمیلی عالی داشته باشید، حتما ابزار مناسبی برای ارسال ایمیل های خود انتخاب کنید. اگر با این رشته آشنایی ندارید حتما مقاله را بخوانید ایمیل مارکتینگ چیست؟ خواندن.

یا اگر می خواهید با طراحی کمپین، باشگاه مشتریان تجاری خود را گسترش دهید، باید نکات باشگاه مشتریان را به خوبی رعایت کنید. اگر می خواهید این کار را انجام دهید اما با اصول اولیه باشگاه مشتریان، مربی آموزش ویژه آشنا نیستید باشگاه مشتریان چیست؟ برای شما آماده کرده است. حتما بخوانید.

بنابراین ما با اهمیت هدف گذاری آشنا هستیم و شما به عنوان یک بازاریاب دیجیتال وظیفه دارید همیشه در طول کمپین هدف خود را به اطلاع مردم برسانید و مراقب باشید که کمپین از هدف اصلی خود خارج نشود.

2. جامعه هدف خود را دسته بندی کنید.

قبل از شروع کمپین سعی کنید جامعه هدف و مشتریان خود را دسته بندی کنید و در طول کمپین برای هر دسته برنامه ریزی کنید. ممکن است زمانی فکر کنید که با این کار، کار شما چند برابر شده و باید چندین نوع کمپین طراحی کنید، اما ما با یک مثال ساده این را توضیح می دهیم:

فرض کنید قصد دارید یک کمپین فروش کاغذ A4 طراحی کنید و چندین نوع مشتری مختلف دارید. برخی از مشتریان به کیفیت، برخی به قیمت، برخی از مشتریان هزینه های زیادی برای شرکت و برخی مصرف خانگی دارند. شما هرگز نمی توانید این 4 دسته را در قطار بگنجانید زیرا هر کدام ویژگی متفاوتی دارند. در طول کمپین می توانید یک کد تخفیف برای شرکت ها و یک کد تخفیف جداگانه برای افراد با هزینه های کم خانوار تعیین کنید.

به این ترتیب با کل جامعه هدف ارتباط برقرار می کنید و همه این افراد را وارد کمپین می کنید.

3. بودجه خود را مشخص کنید.

مهم است که در ابتدای کمپین بدانید که قرار است چقدر هزینه کنید. کار مارکتر دیجیتال تخمین هزینه و اطلاع دادن به کارفرما قبل از شروع هر گونه تبلیغات است. پس از تایید کار باید به سراغ اجرای طرح بروید. کمپین شما نباید طوری باشد که فقط در میانه راه با هزینه ها آشنا شوید و بخواهید کمپین را برای هزینه های بالا منحل کنید.

اگر می خواهید باید بدانید روی تبلیغات کلیک کنید هزینه آن را تنظیم کنید و با if from بازاریابی پیامکی برای انتخاب بهترین و مقرون به صرفه ترین ابزار به کمک نیاز دارید.

اگر قصد دارید کمپین خود را با گیمیفیکیشن شروع کنید، باید تمام جنبه ها از جمله هزینه ها را ارزیابی کنید. توصیه می شود مقاله داشته باشید گیمیفیکیشن چیست؟ خواندن.

پس با تعیین بودجه به کسب و کار خود اعتبار بدهید و این اعتماد را به مشتریان خود منتقل کنید.

چگونه یک کمپین دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟

4. ابزار مورد استفاده خود را تعیین کنید.

قبل از شروع هر کمپینی، باید تمام ابزارهای مورد نیاز خود را داشته باشید. اینطور نباشد که وسط کمپین به دنبال تعیین ابزار و انجام آن باشید تست A/B در بازاریابی دیجیتال تعیین کننده سلیقه مردم باشد.

اگر کسب و کار شما مرتبط است بازاریابی B2B بنابراین باید کمپین خود را تقریباً با یک یا دو ابزار انجام دهید. با توجه به ماهیت این نوع بازاریابی، نباید زرق و برق زیادی به کار خود اضافه کنید و مشتری را سردرگم کنید، اما اگر کسب و کار شما B2C است، یعنی با مشتریان کوچک سروکار دارید، می توانید از انواع مختلفی استفاده کنید. بازاریابی موبایلی و از ابزار آن استفاده کنید.

اگر اطلاعات زیادی در مورد این ابزارها ندارید با خواندن بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ شما می توانید بهترین ابزارها را انتخاب کرده و آنها را تست کنید.

5. شبکه های اجتماعی خود را مدیریت کنید.

با مدیریت شبکه های اجتماعی خود می توانید کمپین های خود را به درستی مدیریت کنید. از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر برای مدیریت کمپین های خود استفاده کنید. از آنجایی که این ابزارها رایگان هستند و بازخورد خوبی دارند، می توانند در این زمینه به شما کمک زیادی کنند، بنابراین توصیه می شود در طول کمپین، شبکه های اجتماعی خود را مدیریت کنید.

اگر می خواهید اطلاعات مفیدی در این زمینه داشته باشید، مطالعه مقاله توصیه می شود بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟ خواندن.

6. از تبلیغات SEO و PPC (کلیک کنید) کمک بگیرید.

در طول کمپین، می توانید با استفاده از بهینه سازی موتورهای جستجو و تبلیغات کلیکی، کمپین خود را در وب گسترش دهید. اگر با سئو آشنایی ندارید، مطمئن باشید آموزش سئو محسن حبیبی راد را بخوانید. روی کلمات کلیدی اصلی خود کار کنید و در صورت امکان، در طول کمپین یک تبلیغ داشته باشید. به این ترتیب هم مشتریان جدیدی جذب می‌کنید و هم ورودی‌هایی از گوگل دارید که تاثیر زیادی بر سئوی شما دارد. در طول این فرآیند، حتما از متخصص سئو خود کمک بگیرید تا این کار را به طور موثر انجام دهید.

چه مناسبت هایی را برای کمپین در نظر بگیریم؟

شما می توانید هر زمانی که دوست دارید برنامه ریزی کنید و آماده اجرای کمپین های خود هستید، اما توصیه می شود در صورت امکان سعی کنید این کار را در زمان های مشخصی انجام دهید تا کمپین شما در ذهن مخاطب بماند. در اینجا چند زمان طلایی وجود دارد که می توانید کمپین های خود را در این زمان ها مدیریت کنید.

  • جمعه سیاه
  • شب یلدا
  • نوروز
  • آتش بازی چهارشنبه
  • تولد کاری شما
  • و……

چگونه بفهمیم کمپین موفق بوده است؟

چگونه بفهمیم کمپین موفق بوده است؟

همانطور که در بالا ذکر شد، اگر در پایان کمپین و با بررسی پارامترها متوجه شدید که به هدف خود (حالا یا میزان فروش، تعداد مشتریان جذب شده، تعداد آگاهی از برند و …) نزدیک بوده اید، قطعا کمپین با موفقیت اجرا شد و شما موفق بودید و بودجه مالی و زمانی خود را به صورت هدفمند صرف کردید. اگر از این موارد دور هستید، باید پارامترهای کمپین خود را بررسی کنید و دلیل رفع این مشکل را در کمپین های بعدی بیابید.

آخرین کلمه:

سعی کرده ایم کمپین های دیجیتال مارکتینگ و این سوال که چگونه یک کمپین دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم را به طور کامل توضیح دهیم؟ پاسخ دهید و به شما یاد می دهد که چگونه یک کمپین برای خودتان طراحی کنید. حتما از این کمپین ها برای فروش بیشتر و تهیه استراتژی مناسب استفاده کنید. از متخصصان کمک بگیرید و پول کافی برای این کار خرج کنید. شما می توانید 2 تا 3 بار در سال با روش های مختلف کمپین را طراحی کنید و هیچ اجباری در تعداد کمپین وجود ندارد.

در پایان اگر اطلاعات یا تجربه ای در زمینه برگزاری کمپین دارید در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. با تشکر از توجه شما به زبان آموز برتر.